Social Pathology and Prevention 2024, 10(1):29-43 | DOI: 10.25142/spp.2023.020
TRAUMA U DĚTÍ V SOUVISLOSTI S BLÍZKÝMI VZTAHY
- 1 Katedra psychologie, Filozofická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
Poznatky týkající se dopadů traumatických událostí na děti procházejí v posledním desetiletí dynamickým vývojem. Nové diagnostické manuály DSM-5 a ICD-11 přinášejí revidovaný pohled na diagnostickou klasifikaci a otevírají rovněž prostor k tomu, aby v souladu s výzkumnými poznatky byly lépe identifikovány a léčeny projevy následků traumatu u dětí. Tyto projevy jsou velmi široké a zaměnitelné s jinými diagnostickými kategoriemi. Násilí v blízkých vztazích pak přináší četná specifika celého kontextu dynamiky i dopadů. Sociálně patologické fenomény pozorovatelné v chování dětí je nutné identifikovat a následně řešit i touto optikou.
Klíčová slova: trauma, děti, PTSD, násilí v blízkých vztazích, sociální patologie
TRAUMA IN CHILDREN IN CONNECTION WITH CLOSE RELATIONSHIPS
Knowledge regarding the impact of traumatic events on children has undergone dynamic development in the last decade. The new diagnostic manuals DSM-5 and ICD-11 bring a new perspective on the diagnostic classification and open up space to better identify and treat manifestations of the consequences of trauma in children by research findings. These manifestations are very broad and interchangeable with other diagnostic categories. Violence in close relationships then brings numerous specifics of the entire context of dynamics and impacts. Socially pathological phenomena observable in children’s behaviour must be identified and addressed through this lens.
Keywords: trauma, children, PTSD, violence in close relationships, social pathology
Vloženo: 9. říjen 2023; Revidováno: 9. říjen 2023; Přijato: 23. listopad 2023; Zveřejněno: 22. květen 2025 Zobrazit citaci
Reference
- American Psychiatric Association (APA). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 [online]. 5th ed. Washington DC: American Psychiatric Publishing, 2013. DOI: 10.1176/appi.books.9780890425787.
Přejít k původnímu zdroji...
- Centrum Locika. Průvodce pro rodiče, kteří pro své děti chtějí dětství bez násilí. Metodická příručka. Praha: Centrum Locika, 2019.
- DVOŘÁK, T. a PROKOP, D. Charakteristiky rodin s výskytem domácího násilí. Odborná konference Děti, škola násilí. Praha, 19. 11. 2019.
- ENDRŠTOVÁ, M. Domácí násilí zažívá každé desáté dítě, najít pomoc trvá i několik let [online]. iDNES.cz, 2018. Dostupné z: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/domaci-nasili-deti-locika.A181003_112956_domaci_nub.
- FELITTI, V. J. et al. Relationship of Childhood Abuse and Household Dysfunction to Many of the Leading Causes of Death in Adults: The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study. American Journal of Preventive Medicine [online]. 2019, vol. 56, no. 6, p. 774-786. ISSN 1873-2607. DOI: 10.1016/j.amepre.2019.04.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GONZALEZ-VAZQUEZ, A. I. et al. Initial validation of an instrument to evaluate early trauma: The Early Scale. European Journal of Trauma & Dissociation [online]. 2019, vol. 3, no. 4, p. 229-233. ISSN 2468-7499. DOI: 10.1016/j.ejtd.2019.04.003.
Přejít k původnímu zdroji...
- HELLER, L. and LAPIERRE, A. Healing developmental trauma: How early trauma affects self-regulation, self-image, and the capacity for relationship. Berkeley: North Atlantic Books, 2012. ISBN 978-1-58394-489-9.
- HUGHES, D. A. Facilitating developmental attachment. Northvale: Jason Aronson, 1997. ISBN 978-0-7657-0038-4.
- JOCHMANNOVÁ, L. Trauma u dětí. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2842-6.
- KIMPLOVÁ, T., JOCHMANNOVÁ, L. a SVOBODA, J. Psychologie rodiny. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3064-1.
- KOCOURKOVÁ, J. a KOUTEK, J. Posttraumatická stresová porucha u dětí a dospívajících. Česká a slovenská psychiatrie. 2017, roč. 113, č. 3, s. 128-131. ISSN 1212-0383.
- LEVINE, P. A. a KLINEOVÁ, M. Trauma očima dítěte. Praha: Maitrea, 2012. ISBN 978-80-87249-27-7.
- MARKSOVÁ, P. R. Dissociative experiences in children with complex trauma. Conference on Trauma, Dissociation and Psychosis. Kristiansand, May 30 - June 2, 2017.
- MATOUŠEK, O. (ed.). Dítě traumatizované v blízkých vztazích. 2. vyd. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1707-7.
- MUESER, K. T. and TAUB, J. Trauma and PTSD among adolescents with severe emotional disorders involved in multiple service systems. Psychiatric Services [online]. 2008, vol. 59, no. 6, p. 627-634. ISSN 1557-9700. DOI: 10.1176/ps.2008.59.6.627.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NĚMCOVÁ, L. Diagnostika traumatu u dětí. In: MATOUŠEK, O. (ed.). Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál, 2020, s. 69-78. ISBN 978-80-262-1707-7.
- PAVLÁT, J. Dlouhodobé následky rozvodu pro děti. Česká a slovenská psychiatrie. 2011, roč. 107, č. 5, s. 297-300. ISSN 1212-0383.
- PORGES, S. W. Connectedness as biological imperative: Understanding the consequences of trauma, abuse, and chronic stress through the lens of the Polyvagal theory. Congress Attachment and Trauma: Relationships and Compassion. Rome, September 23-25, 2016.
- RYDBERG, J. A., MOHAMMEDI, N. and GAZON, R. Principles and Interventions from Sensorimotor Psychotherapy to Treat Clients with Complex Trauma, Chronic Shame and Dissociation. 7th Biennial ESTD Conference. The Legacy of Trauma and Dissociation Body and Mind in a New Perspective. Rome, October 24-26, 2019.
- Světová zdravotnická organizace (WHO). Constitution of the World Health Organization [online]. WHO, 2018. Available from: http://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd47/EN/constitution-en.pdf?ua=1.
- Světová zdravotnická organizace (WHO). Duševní poruchy a poruchy chování: popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka: mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 1992. ISBN 80-85121-37-9.
- ŠTĚPANÍK, P. Dítě týrané nebo zneužité blízkým dospělým. In: MATOUŠEK, O. (ed.). Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál, 2020, s. 21-28. ISBN 978-80-262-1707-7.
- TANABE, H., TOKUYAMA, M. and JOCHMANNOVÁ, L. Supporting traumatised children in social care: The "ADHD" label defocusing attachment problems. 32nd International Congress of Psychology. Prague, July 18-23, 2021.
- VAN DER KOLK, B. The body keeps the score: brain, mind, and body in the healing of trauma. London: Penguin Books, 2014. ISBN 978-0-670-78593-3.
- VOJTÍŠKOVÁ, M. (ed.). Mlčení bolí: postřehy z desetileté praxe intervenčních center. Praha: Asociace pracovníků intervenčních center ČR, 2016. ISBN 978-80-270-0459-1.
- YEHUDA, R., LEHRNER, A. and BIERER, L. M. The public reception of putative epigenetic mechanism in the transgenerational effects of trauma. Environmental Epigenetics [online]. 2018, vol. 4, no. 2. ISSN 2058-5888. DOI: 10.1093/eep/dvy018.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Zero to Three. DC: 0-5: diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood. Washington DC: Zero to Three, 2016. ISBN 978-1-938558-57-3.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.