Social Pathology and Prevention, 2024 (roč. 10), číslo 2


Editorial

EDITORIAL

Vlasta Cabanová

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):7-8  

Articles

GRAFOMOTORIKA U DETÍ S ACHONDROPLÁZIOU

GRAPHOMOTOR SKILLS IN CHILDREN WITH ACHONDROPLASIA

Kristína Tkáčová

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):11-22 | DOI: 10.25142/spp.2024.004  

Achondroplázia predstavuje najbežnejšiu formu vrodenej skeletálnej dysplázie, ktorá má svoje špecifické charakteristiky. Odborná literatúra popisuje oneskorenie v motorických funkciách, oneskorenie vo vývine reči, avšak bez bližšej špecifikácie. Rodičia a pedagógovia detí s achondropláziou musia riešiť špecifické situácie na základe praxe, nakoľko neexistuje odborná literatúra, ktorá by poskytovala teoretický podklad pre prácu s týmito deťmi. Príspevok sa zameriava na popis graformotoriky u dieťaťa s achondropláziou, nakoľko ide o oblasť, v ktorej má dieťa, vzhľadom na špecifiká vo vývine jemnej motoriky, ťažkosti a je nevyhnutné vytvárať špecifické...

CO MŮŽE SOCIOLOGICKÉ MYŠLENÍ NABÍDNOUT PRAXI SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ? KONTEXT SOCIÁLNÍ PRÁCE S LIDMI BEZ DOMOVA (A V BYTOVÉ NOUZI)

WHAT DOES (SOCIOLOGICAL) THINKING HAVE TO OFFER SOCIAL WORK PRACTICE? THE CONTEXT OF SOCIAL WORK WITH HOMELESS PEOPLE (AND PEOPLE IN HOUSING NEED)

Martin Stanoev

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):23-36 | DOI: 10.25142/spp.2024.005  

Cílem článku je zaměřit se na možné přínosy, které praxi sociální práce může přinést sociologický způsob uvažování. Příkladem, ilustrujícím potenciální přínos sociologického způsobu uvažování pro praxi, je oblast sociální práce s lidmi bez domova (v bytové nouzi) a s ní související sociální politika v kontextu České republiky. Teoretickým východiskem je sociologická analýza problému, dávající do vztahu osobní (privátní) obtíže (starosti) a veřejné (strukturální) problémy. Článek je koncipován jako odborná esej, která vychází z odborné literatury a profesní zkušenosti autora. Východisko odborné eseje představuje teze, že sociologický způsob uvažování...

INFORMAČNÉ A KOMUNIKAČNÉ TECHNOLÓGIE V EDUKAČNOM PROCESE AKO SPÔSOB PREPOJENIA KOOPERÁCIE UČITEĽA A ŽIAKA

INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS A WAY OF COOPERATION BETWEEN TEACHER AND PUPIL IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Mariana Sirotová, Veronika Michvocíková, Lucia Furtáková

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):37-53 | DOI: 10.25142/spp.2024.006  

Predkladaný príspevok je teoreticko-empirického charakteru. V teoretickej časti sú analyzované informačné a komunikačné technológie v súvislosti s dôrazom na konštruktivistické, kognitívne a sociokultúrne modely, ktoré podporujú aktívne a zmysluplné učenie. Zdôraznený je aj vplyv informačných a komunikačných technológií na vzdelávacie výsledky a na motiváciu žiakov participovať na edukačnom procese, ktorý podmieňuje prostredníctvom aktívneho zapojenia učiteľa aj ich potenciál zvýšiť efektívnosť učenia a podporiť rozvoj kritického myslenia. Empirická časť obsahuje výsledky vlastného predvýskumu, ktorý bol realizovaný kvantitatívnym spôsobom. Na získavanie...

MYŠLENKY PUNKU JAKO IMPULS PRO SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÝ VÝZKUM I PRAXI

PUNK IDEAS AS AN IMPULSE FOR SPECIAL EDUCATION RESEARCH AND PRACTICE

Šárka Honová

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):55-65 | DOI: 10.25142/spp.2024.008  

Tématem článku je punk pedagogika, jako dosud v české pedagogické literatuře opomíjený přístup, s možným přesahem do speciálně pedagogické praxe. Cílem je otevřít odbornou diskusi o využitelnosti jejích metod nejen při práci s žáky s náročným chováním. Metodou zpracování byla monografická procedura. Protože postupy punk pedagogiky zatím nejsou ve vztahu k české speciální pedagogice teoreticky ukotveny, byly k naplnění cíle předkládaného textu použity převážně zahraniční zdroje v podobě odborných článků, výzkumných zpráv, textů ve sbornících, ale i webových portálů s tématem punkové subkultury a zdroje příbuzných oborů. V souvislosti s výsledky zjištěnými...

POJEM JINAKOSTI V PROFESNÍ PŘIPRAVENOSTI ŽÁKŮ PEDAGOGICKÉHO LYCEA

THE CONCEPT OF OTHERNESS AND PROFESSIONAL READINESS OF PEDAGOGICAL LYCEUM STUDENTS

Aneta Silberová, Andrea Silberová

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):67-87 | DOI: 10.25142/spp.2024.007  

Článek se zabývá pojmem jinakosti v předškolním vzdělávání a jeho odlišením od pojmu dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v teoretické rovině. V té praktické se opírá se o pilotní šetření, podrobnou analýzu kurikula RVP PV realizovanou pro žáky pedagogického lycea, která se zaměřuje na rozvoj profesních kompetencí ve vztahu k inkluzivnímu trendu ve vzdělávání. Cílem bylo podpořit profesní připravenost budoucích absolventů pedagogického lycea v oblasti práce s dítětem s jinakostí za využití plošné loutky jako nástroje vzdělávání. Dílčím cílem bylo na základě didakticky zacílených činností u dětí předškolního věku v MŠ popsat přínos plošné loutky...

Reports

NÁHĽAD DO PROBLEMATIKY NÁRODNÉHO MERANIA VEDOMOSTÍ A ZRUČNOSTÍ ŽIAKOV ZÁKLADNÝCH ŠKÔL SO ŠPECIÁLNYMI VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍMI POTREBAMI V KRAJINÁCH V4 S DÔRAZOM NA SLOVENSKÚ REPUBLIKU

INSIGHT INTO THE ISSUE OF THE NATIONAL ASSESSMENT OF KNOWLEDGE AND SKILLS OF PRIMARY SCHOOL PUPILS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE V4 COUNTRIES WITH EMPHASIS ON THE SLOVAK REPUBLIC

Terézia Harčaríková, Renáta Masarovičová, Monika Podhorská

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):91-104  

Príspevok sa venuje problematike národného merania vedomostí a zručností žiakov základných škôl so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v krajinách V4 s dôrazom na Slovenskú republiku. Prináša zaujímavé zistenia z celonárodného testovania týchto žiakov. Autorky príspevku sa pokúsili nahliadnuť do národného testovania vedomostí a zručností žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, konkrétne Testovania 9, v krajinách ako sú Maďarsko, Poľsko, Česká republika a v neposlednom rade Slovensko. V rámci spomínaných krajín prinášajú systematický prehľad základných informácií o národnom meraní na základných školách v týchto krajinách do roku...

VYUŽITÍ MEZIGENERAČNÍCH ASPEKTŮ V DOMOVĚ PRO SENIORY, PŘEKONÁVÁNÍ BARIÉR A PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE

UTILIZING INTERGENERATIONAL ASPECTS IN A SENIOR HOME, OVERCOMING BARRIERS AND EXAMPLES OF BEST PRACTICES

Milena Kantorová

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):105-119  

Propojení generací v domovech pro seniory se stává stále více klíčovým tématem. V kontextu demografického stárnutí populace a narůstající sociální izolace starších osob nabývá tento přístup na důležitosti. Práce pojednává o mezigenerační spolupráci v Domově pro seniory Ostrava i o jednotlivých aspektech. Mezigenerační projekty zde plní zásadní roli, protože obohacují nejen životy seniorů, ale i mladších generací, které s nimi přicházejí do styku. Cílem není pouze analyzovat nejčastější příčiny mezigeneračních bariér v Domově pro seniory, ale především přiblížit praktické přístupy k jejich překonávání a prezentovat četné konkrétní příklady, které ukazují,...

POSKYTOVÁNÍ KOUČINKU V MEZIGENERAČNÍM SOUŽITÍ RODINY

PROVIDING COACHING IN INTERGENERATIONAL FAMILY COEXISTENCE

Olga Kučerová, Jaroslava Pavelková

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):121-133  

Příspěvek je věnován využití koučinku v rámci mezigeneračních vztahů v rodině. Koučink jako pomocný nástroj je poskytován lidem k rozvoji a lepšímu využití jejich potenciálu. Člověk získává možnost poznat svoje silné stránky a osvojit si techniky pro další rozvoj. V rámci mezigeneračního soužití v rodině koučink přináší zlepšení emocionálního prožívání složitých situací, které logicky ve vztazích v mezigeneračním soužití v rodinách nastávají. Na základě změny hodnotového žebříčku ve vztazích pomocí koučinku dochází v rodině k uklidnění situací, zlepšení celkového klimatu a lepšímu fungování jednotlivých členů uvnitř rodiny, ale i jejími členy, a tím...

Reviews

RECENZE KNIHY FLEXIBILNÍ UČENÍ A FLEXIBILNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ NA VYSOKÉ ŠKOLE

Andrea Silberová

Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):137-142  

Autorka: Lucie RohlíkováPlzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2023, ISBN 978-80-261-1154-2