Social Pathology and Prevention 2024, 10(2):67-87 | DOI: 10.25142/spp.2024.007

POJEM JINAKOSTI V PROFESNÍ PŘIPRAVENOSTI ŽÁKŮ PEDAGOGICKÉHO LYCEA

Aneta Silberová1, Andrea Silberová2
1 Střední škola, Havířov – Prostřední Suchá, p. o.
2 Ústav speciální pedagogiky, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě

Článek se zabývá pojmem jinakosti v předškolním vzdělávání a jeho odlišením od pojmu dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v teoretické rovině. V té praktické se opírá se o pilotní šetření, podrobnou analýzu kurikula RVP PV realizovanou pro žáky pedagogického lycea, která se zaměřuje na rozvoj profesních kompetencí ve vztahu k inkluzivnímu trendu ve vzdělávání. Cílem bylo podpořit profesní připravenost budoucích absolventů pedagogického lycea v oblasti práce s dítětem s jinakostí za využití plošné loutky jako nástroje vzdělávání. Dílčím cílem bylo na základě didakticky zacílených činností u dětí předškolního věku v MŠ popsat přínos plošné loutky v oblasti komunikace, interakce, spontaneity a kreativity v rámci odborné praxe žáků pedagogického lycea. Využita byla analýza dokumentů, pozorování, kazuistika a celá aplikační část má analyticko-návrhový charakter.

Klíčová slova: jinakost, speciální vzdělávací potřeby, pedagogické lyceum, profesní připravenost, předškolní vzdělávání, dramatická výchova

THE CONCEPT OF OTHERNESS AND PROFESSIONAL READINESS OF PEDAGOGICAL LYCEUM STUDENTS

The article explores the concept of otherness in preschool education and its distinction from the term “child with special educational needs” from a theoretical perspective. On the practical level, it is based on a pilot study and a detailed analysis of the Framework Educational Programme for Preschool Education (RVP PV), conducted with students of a pedagogical lyceum. The study focuses on developing professional competencies in relation to inclusive trends in education. The main objective was to strengthen the professional preparedness of future pedagogical lyceum graduates for working with children exhibiting otherness, using a flat puppet as a tool for education. A secondary objective was to examine, through didactically targeted activities with preschool children in kindergartens, the potential of the flat puppet to foster communication, interaction, spontaneity, and creativity within the context of the students’ professional training. The study employed document analysis and observation, case study, and the overall character of the work is both analytical and design-based.

Keywords: otherness, special educational needs, pedagogical lyceum, professional readiness, preschool education, drama education

Zveřejněno: 19. prosinec 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Silberová A, Silberová A. POJEM JINAKOSTI V PROFESNÍ PŘIPRAVENOSTI ŽÁKŮ PEDAGOGICKÉHO LYCEA. Social Pathology and Prevention. 2024;10(2):67-87. doi: 10.25142/spp.2024.007.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AINSCOW, M. and MILES, S. Making Education for All inclusive: Where next? Prospects. 2008, vol. 38, no. 1, p. 15-34. ISSN 0033-1538. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BANKS, J. A. Cultural diversity and education: Foundations, curriculum, and teaching. 6th ed. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-65556-0.
  3. BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  4. BLECHA, J. Česká loutková divadla. Praha: Divadelní ústav, 2003.
  5. BOOTH, T. and AINSCOW, M. Index for Inclusion: Developing learning and participation in schools. 3rd ed. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education, 2011. ISBN 978-1-872001-68-5.
  6. BURKOVIČOVÁ, R. a NAVRÁTILOVÁ, J. (eds.). Inspirační náměty pro práci učitelek mateřských škol. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2019. ISBN 978-80-7599-123-2.
  7. DARLING-HAMMOND, L., HYLER, M. E. and GARDNER, M. Effective Teacher Professional Development. Palo Alto: Learning Policy Institute, 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  8. DVOŘÁK, J. Loutkářství. Praha: AMU, 1997.
  9. EUROPEAN COMMISSION. European competence framework for the teaching profession. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2020.
  10. HARTL, P. a HARTLOVÁ, H. Velký psychologický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-686-5.
  11. HRUBEŠOVÁ, I. Jinakost očima současné společnosti - Mediální reprezentace zdravotního postižení. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta: 2019. Vedoucí práce J. MICHALÍK.
  12. KOLÁŘOVÁ, K. (ed.). Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-050-6.
  13. MŠMT [Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy]. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. MŠMT, 2021. [cit. 14. 8. 2025]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani.
  14. NIETO, S. and BODE, P. Affirming diversity: The sociopolitical context of multicultural education. 7th ed. Boston: Pearson, 2018. ISBN 978-0-13-404723-2.
  15. SEDLÁČKOVÁ, D. Způsob zprostředkování problematiky jinakosti v mateřské škole metodou práce s knihou. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání: 2018. Vedoucí práce V. LAUFKOVÁ.
  16. SILBEROVÁ, A. Plošná loutka jako nástroj vzdělávání dítěte s jinakostí v mateřské škole. Závěrečná práce (CŽV). Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2025.
  17. SILBEROVÁ, A. Využití metod dramatické výchovy ve výtvarném oboru Základní umělecké školy. Diplomová práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta: 2018. Vedoucí práce H. CISOVSKÁ.
  18. SILBEROVÁ, A. Výtvarný návrh loutkového představení (scénář, scénografie, loutky). Bakalářská práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta: 2015. Vedoucí práce O. VOREL.
  19. SLEE, R. Defining the scope of inclusive education. In: FLORIAN, L. and PANTIĆ, N. (eds.). Handbook of Inclusive Education for Educators, Administrators and Planners. New Delhi: UNESCO, 2018, p. 11-23.
  20. STRINGER, E. Action Research. 4th ed. Thousand Oaks: Sage, 2014. ISBN 978-1-4522-0508-3.
  21. VOLKMEROVÁ, H. Dobrodružství Pana Barvičky: participační divadlo s loutkami. Brno: JAMU, 2023. ISBN 978-80-7460-217-7.
  22. VOLKMEROVÁ, H. Loutky jako edukační nástroj [online]. Brno: JAMU, 2016. [cit. 19. 4. 2024]. Dostupné z: https://is.jamu.cz/th/aovoj/Disertacni_prace_HV_2016_cerven.pdf.
  23. YIN, R. K. Case Study Research and Applications: Design and Methods. 6th ed. Thousand Oaks: Sage, 2018. ISBN 978-1-5063-3616-9.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.