Social Pathology and Prevention 2015, 1(1):11-20 | DOI: 10.25142/spp.2015.002
THREE PERSPECTIVES ON SOCIAL PATHOLOGY
- PhDr. Václav Bělík, Ph.D., Faculty of Education, University of Hradec Králové, Department of Social Pathology and Sociology, Rokitanského 62, 500 03, Hradec Králové, Czech Republic, vaclav.belik@uhk.cz
The issue of social pathology is a multilayered topic which goes through a series of disciplines. It can be perceived mainly as a sociological topic. The paper presents the contexts of other disciplines which define the issue such as social deviations, respectively from the viewpoint of psychology and pedagogy as risk behaviour. The paper points to three possible views on social pathology. The first view is social pathology as a set of phenomena which are perceived as problematic by the society (deviating from the behaviour according to the norms of the society). The second view is social pathology as a field of study preparing graduates for the prophylaxis and treatment of pathologically social phenomena. The third view is social pathology as a study subject concerning not only the students of socially oriented fields but mainly the students who are to become teachers. They often tend to be important sources of social support and possible actors in the process of searching for and elimination of pathological phenomena in the period of childhood and adolescence.
Klíčová slova: social pathology
Zveřejněno: 1. březen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Bělík, V. (2012). Rizikové chování a jeho prevence v terciárním vzdělávání pedagogů. [Risk Behaviour and Its Prevention in Tertiary Education of Pedagogues]. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Dulovics, M. (2014). Špecifiká pôsobenia sociálnych pedagógov v školskom prostredí. [Particularities of Social Influence of Social Pedagogues in School Environments]. Banská Bystrica: Belianum.
- Fischer, S., & Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. [Social Pathology: An Analysis of the Causes and of the Possibilities of Influencing the Serious Socio-Pathological Phenomena]. Prague: Grada.
- Hamanová, J., & Kabíček, P. (2001). Syndrom rizikového chování v dospívání. [The Syndrome of Risk Behaviour in Adolescence]. Zdravotnické noviny, příl. [Healthcare News, suppl]. Lékařské listy, [Medical Journal], L(4), p. 38-40.
- Hoferková, S. (2013). Rizikové chování u studentů vysokých škol. [Risk Behaviour Among University Students]. In K. Večerka (Ed.), Prevence sociálních deviací - přání, naděje a realita: konference sekce sociální patologie MČSS. [Prevention of Social Deviance - Wishes, Hopes and Reality: A Conference Section on Social Pathology by Masaryk Czech Sociological Society]. Prague: Masaryk Czech Sociological Society.
- Kikalová, K., & Kopecký, M. (2014). Úvod do studia prevence závislostí dětí a dospívajících. [Introduction to the Study of Children's and Adolescent Addiction Prevention]. Olomouc: Palacký University in Olomouc.
- Kraus, B. (2014). Základy sociální pedagogiky. [Basics of Social Pedagogy]. Prague: Portál.
- Kraus, B. et al. (2004). Jak žije středoškolská mládež na počátku XXI. století: výzkum v Královéhradeckém kraji v letech 2000-2003. [How Do Secondary School Students Live at the Beginning of the XXI. Century: Research in Hradec Králové Region in 2000-2003]. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Kraus, B., & Hroncová, J. (2010). Sociální patologie. [Social Pathology]. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018. [National Strategy for Primary Prevention of Risk Behaviour of Children and the Youth for the Period 2013-2018]. [online]. Accessed 1st May 2015. http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/skolstvi/prevence-soc-patologickych-jevu/narodni-strategie-primarni-prevence-rizikoveho-chovani-deti-a-mladeze-na-obdobi-2013 - 2018-62422/.
- Skopalová, J. (2010). Záblesky bezpečí dítěte. [Flashes of Child Safety]. Olomouc: Palacký University in Olomouc.
- Sobotková, V. et al. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. [Risk and Antisocial Behaviour in Adolescence]. Prague: Grada.
- The Education Act no. 561/2004 Coll. of the Czech Republic: The Pedagogical Staff Act no. 563/2004 Coll.; Implementing Decrees.
- Vašutová, M., & Panáček, M. (2013). Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. [Between Childhood and Adulthood: Selected Chapters from Psychology of Adolescence]. Ostrava: Universitas Ostraviensis, Facultas Philosophica.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.