Social Pathology and Prevention, 2023 (roč. 9), číslo 1


Editorial

Editorial

Jitka Skopalová

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):7  

Recenzované články

FOSTER CARE IN THE CONTEXT OF TRENDS AND CHANGES IN THE CONCEPT OF PARENTHOOD

Albín Škoviera

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):11-18 | DOI: 10.25142/spp.2023.013  

The  author  perceives  the  contexts  of  contemporary  changes  through  the  lens of the problems of children growing up outside their biological family, e.g. in foster care and adoption, but also in various social and educational institutions. It asks whether the best interests of the child are not in fact more likely to be the interests of a specific section of parents with their own interests at heart, or those of adults who are part of ideological lobby groups. It highlights the fact that the upbringing and care of children growing up outside the biological family has a number of legal, ethical, psychological  and educational aspects that...

FOSTER CARE IN GERMANY – CURRENT STATUS AND ISSUES

Wolfgang Beck

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):19-29 | DOI: 10.25142/spp.2023.007  

The paper offers an insight into foster care in Germany from the perspective of law, processes and families. It highlights the role of the state and the authorities, which must properly support children and foster families, provide information, the paper also includes information on the upbringing and education of foster parents in long-term foster care. The author, from the position of a lawyer, deals with the effects of the implementation of the Children and Youth Strengthening Act, which entered into force in Germany in 2021.

INTEGRATION AND LANGUAGE EDUCATION OF PUPILS FROM UKRAINE INTO THE CZECH PRIMARY SCHOOL SYSTEM

Jaromíra Šindelářová

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):31-48 | DOI: 10.25142/spp.2023.014  

The aim of the study is to summarize the current education conditions and the integration of pupils from Ukraine into the Czech primary school system focusing on the teaching   of Czech as a second language. Particular attention will be paid to current legislation,  the curriculum of Czech as a second language and the language payments for Ukrainian pupils in the Czech primary school system from the perspective of Czech teachers.

SOCIÁLNE ZNEVÝHODNENÉ PROSTREDIE A VIZUÁLNA GRAMOTNOSŤ V PRIMÁRNOM VZDELÁVANÍ

Beáta Pošteková

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):49-64 | DOI: 10.25142/spp.2023.012  

Učiteľ pri práci so žiakmi v triede musí myslieť na jej celý charakter. Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia majú rôzne ťažkosti ovplyvňujúce ich študijný úspech. Úloha učiteľov je pri znižovaní problémov veľmi dôležitá. Vizuálna gramotnosť je v dnešnej vizuálne orientovanej spoločnosti, kde obrázky a vizuálne médiá zohrávajú kľúčovú úlohu v komunikácii, vzdelávaní, marketingu a rôznych odvetviach, nevyhnutná. Zvyšovaním vizuálnej gramotnosti sa človek dokáže lepšie orientovať vo veľkom množstve vizuálnych informácií, s ktorými sa stretáva. Naším cieľom bolo uskutočniť analýzu a interpretáciu obrázka šiestimi žiakmi primárneho vzdelávania, z...

VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S DIABETEM MELLITU 1. TYPU V MATEŘSKÝCH A ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE

Edita Satinská

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):65-88 | DOI: 10.25142/spp.2023.005  

Cílem příspěvku a realizovaného šetření bylo popsat aktuální možnosti vzdělávání, edukační realitu dětí a žáků základních škol s diabetem mellitu 1. typu z pohledu zákonných zástupců a identifikovat případné problematické otázky,  které se vyskytují v rámci edukačního procesu dětí a žáků s DM 1. v mateřských a základních školách v České republice. Vzdělávání dětí s tímto závažným chronickým onemocněním přináší četná omezení a požadavky, zejména pak na změnu organizace výuky; a jako stěžejní se ukazují otázka odpovědnosti za monitorování hladiny cukru v krvi a aplikaci inzulinu, přístup školských zařízení k příjímání dětí s diabetem mellitu 1. typu,...

Zpráva o významných událostech

MODERNÍ VÝZVY LIDSTVA: CYKLUS PŘEDNÁŠEK

Marta Kolaříková

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):91-93  

Z prací a zkušeností našich studentů a odborníků z praxe

THE DEVELOPMENT OF EVALUATION OF THE SITUATION OF THE CHILD AND HIS FAMILY IN THE CZECH REPUBLIC, OR THE NEEDS OF THE CHILD ARE A PRIORITY

Petra Ďuraško Mádlová, Johana Mertová

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):97-101  

One of the principal elements of socio-legal child protection (further referred to as sPoD) is to enable children to safely live with their families, as such an environment is the best for child development. Intervention towards family must be based on risk identification, its elimination and regulation, in a way to provide safety of the child as well as adequate and effective support. Goal of our basic (introductory) assessment of child and its family situation evaluation is to determine whether the child is endangered (as in the situation mentioned in §6 of SPOD law) and whether SPOD relates to him or not. If it is determined that the child...

Naše recenze

RECENZE KNIHY THE GOODNESS PARADOX: HOW EVOLUTION MADE US BOTH MORE AND LESS VIOLENT

Petr Slováček

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):105-106  

Autor: Richard WranghamLondon: Profile Books, 2020. ISBN 978-1-78125-583-4.

RECENZE KNIHY SEXUÁLNÍ PRÁCE V ČR: VÝVOJ, TRENDY A VÝZVY.

Kamil Janiš

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):107-109  

Autoři: Lucie KŘIVÁNKOVÁ, Linda ŠPÁSOVÁ, DUCHÁČOVÁ, A.Hradec Králové: Gaudeamus, 2021. s. 122. ISBN 978-80-7435-842-5.

RECENZE KNIHY NOVÉ FORMY ŠKOLNÍHO PODVÁDĚNÍ A VYRUŠOVÁNÍ V KONTEXTU DIGITÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Kamil Janiš

Social Pathology and Prevention 23, 9(1):111-113  

Autor: Ambrožová PetraHradec Králové: Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7465-451-0.