Social Pathology and Prevention, 2023 (roč. 9), číslo 1
Editorial
Editorial
Jitka Skopalová
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):7
Recenzované články
FOSTER CARE IN THE CONTEXT OF TRENDS AND CHANGES IN THE CONCEPT OF PARENTHOOD
Albín Škoviera
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):11-18 | DOI: 10.25142/spp.2023.013
The author perceives the contexts of contemporary changes through the lens of the problems of children growing up outside their biological family, e.g. in foster care and adoption, but also in various social and educational institutions. It asks whether the best interests of the child are not in fact more likely to be the interests of a specific section of parents with their own interests at heart, or those of adults who are part of ideological lobby groups. It highlights the fact that the upbringing and care of children growing up outside the biological family has a number of legal, ethical, psychological and educational aspects that...
FOSTER CARE IN GERMANY – CURRENT STATUS AND ISSUES
Wolfgang Beck
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):19-29 | DOI: 10.25142/spp.2023.007
The paper offers an insight into foster care in Germany from the perspective of law, processes and families. It highlights the role of the state and the authorities, which must properly support children and foster families, provide information, the paper also includes information on the upbringing and education of foster parents in long-term foster care. The author, from the position of a lawyer, deals with the effects of the implementation of the Children and Youth Strengthening Act, which entered into force in Germany in 2021.
INTEGRATION AND LANGUAGE EDUCATION OF PUPILS FROM UKRAINE INTO THE CZECH PRIMARY SCHOOL SYSTEM
Jaromíra Šindelářová
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):31-48 | DOI: 10.25142/spp.2023.014
The aim of the study is to summarize the current education conditions and the integration of pupils from Ukraine into the Czech primary school system focusing on the teaching of Czech as a second language. Particular attention will be paid to current legislation, the curriculum of Czech as a second language and the language payments for Ukrainian pupils in the Czech primary school system from the perspective of Czech teachers.
SOCIÁLNE ZNEVÝHODNENÉ PROSTREDIE A VIZUÁLNA GRAMOTNOSŤ V PRIMÁRNOM VZDELÁVANÍ
Beáta Pošteková
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):49-64 | DOI: 10.25142/spp.2023.012
Učiteľ pri práci so žiakmi v triede musí myslieť na jej celý charakter. Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia majú rôzne ťažkosti ovplyvňujúce ich študijný úspech. Úloha učiteľov je pri znižovaní problémov veľmi dôležitá. Vizuálna gramotnosť je v dnešnej vizuálne orientovanej spoločnosti, kde obrázky a vizuálne médiá zohrávajú kľúčovú úlohu v komunikácii, vzdelávaní, marketingu a rôznych odvetviach, nevyhnutná. Zvyšovaním vizuálnej gramotnosti sa človek dokáže lepšie orientovať vo veľkom množstve vizuálnych informácií, s ktorými sa stretáva. Naším cieľom bolo uskutočniť analýzu a interpretáciu obrázka šiestimi žiakmi primárneho vzdelávania, z...
VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S DIABETEM MELLITU 1. TYPU V MATEŘSKÝCH A ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE
Edita Satinská
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):65-88 | DOI: 10.25142/spp.2023.005
Cílem příspěvku a realizovaného šetření bylo popsat aktuální možnosti vzdělávání, edukační realitu dětí a žáků základních škol s diabetem mellitu 1. typu z pohledu zákonných zástupců a identifikovat případné problematické otázky, které se vyskytují v rámci edukačního procesu dětí a žáků s DM 1. v mateřských a základních školách v České republice. Vzdělávání dětí s tímto závažným chronickým onemocněním přináší četná omezení a požadavky, zejména pak na změnu organizace výuky; a jako stěžejní se ukazují otázka odpovědnosti za monitorování hladiny cukru v krvi a aplikaci inzulinu, přístup školských zařízení k příjímání dětí s diabetem mellitu 1. typu,...
Zpráva o významných událostech
MODERNÍ VÝZVY LIDSTVA: CYKLUS PŘEDNÁŠEK
Marta Kolaříková
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):91-93
Z prací a zkušeností našich studentů a odborníků z praxe
THE DEVELOPMENT OF EVALUATION OF THE SITUATION OF THE CHILD AND HIS FAMILY IN THE CZECH REPUBLIC, OR THE NEEDS OF THE CHILD ARE A PRIORITY
Petra Ďuraško Mádlová, Johana Mertová
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):97-101
One of the principal elements of socio-legal child protection (further referred to as sPoD) is to enable children to safely live with their families, as such an environment is the best for child development. Intervention towards family must be based on risk identification, its elimination and regulation, in a way to provide safety of the child as well as adequate and effective support. Goal of our basic (introductory) assessment of child and its family situation evaluation is to determine whether the child is endangered (as in the situation mentioned in §6 of SPOD law) and whether SPOD relates to him or not. If it is determined that the child...
Naše recenze
RECENZE KNIHY THE GOODNESS PARADOX: HOW EVOLUTION MADE US BOTH MORE AND LESS VIOLENT
Petr Slováček
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):105-106
Autor: Richard WranghamLondon: Profile Books, 2020. ISBN 978-1-78125-583-4.
RECENZE KNIHY SEXUÁLNÍ PRÁCE V ČR: VÝVOJ, TRENDY A VÝZVY.
Kamil Janiš
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):107-109
Autoři: Lucie KŘIVÁNKOVÁ, Linda ŠPÁSOVÁ, DUCHÁČOVÁ, A.Hradec Králové: Gaudeamus, 2021. s. 122. ISBN 978-80-7435-842-5.
RECENZE KNIHY NOVÉ FORMY ŠKOLNÍHO PODVÁDĚNÍ A VYRUŠOVÁNÍ V KONTEXTU DIGITÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Kamil Janiš
Social Pathology and Prevention 23, 9(1):111-113
Autor: Ambrožová PetraHradec Králové: Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7465-451-0.