Social Pathology and Prevention 2016, 2(1):11-33 | DOI: 10.25142/spp.2016.002

SOCIAL DISADVANTAGE: CHALLENGE FOR EDUCATIONAL SCIENCES AND EDUCATORS

Martin Stanoev1, Dušan Janák2, Kateřina Tvrdá3
1 Mgr. Martin Stanoev, Ph.D., Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, Centre of Empirical Research, Bezručovo nám. 885/14, 746 01 Opava, The Czech Republic, martin.stanoev@fvp.slu.cz
2 PhDr. Dušan Janák, Ph.D., Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, Centre of Empirical Research, Bezručovo nám. 885/14, 746 01 Opava, The Czech Republic, janak@fvp.slu.cz
3 Mgr. et Mgr. Kateřina Tvrdá, Ph.D., Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, Institute of Central European Studies, Bezručovo nám. 885/14, 746 01 Opava, The Czech Republic, katerina.tvrda@fvp.slu.cz

The aim of the theoretical/empirical study is the conceptual development of the concept of social disadvantage. Social disadvantage is a technical term as enshrined in the Act no. 561/2004 of legal code, on preschool, primary, secondary, tertiary technical and other training. According to the study authors, the importance of understanding this issue is currently growing. In practice, however, this term is associated with ambiguous interpretations. The study seeks to further develop and expand the findings of a case study of educational schemes of the towns of Krnov and Sokolov, which was focused just on the issue of education of socially disadvantaged pupils. The study describes the legislative basis of social disadvantage and understanding of this concept by pedagogical-psychological advisory centres and ordinary educators, as was captured by two case studies. In conclusion, based on analytical findings, the authors suggest a division of the concept of social disadvantage in three dimensions and formulate recommendations for practice.

Keywords: social disadvantage, social education, social risk, social exclusion

Published: March 1, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Stanoev M, Janák D, Tvrdá K. SOCIAL DISADVANTAGE: CHALLENGE FOR EDUCATIONAL SCIENCES AND EDUCATORS. Social Pathology and Prevention. 2016;2(1):11-33. doi: 10.25142/spp.2016.002.
Download citation

References

  1. Act No. 561/2004 Coll. on Pre-school, Basic, Secondary, Tertiary Professional and Other Education, as ammended. [online]. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561.
  2. SÚ. (2015). Rozvodovost. [Divorce Rate]. [online]. Accessed 30 December 2015. https://www.czso.cz/csu/czso/rozvodovost.
  3. Decree No. 72/2005 Coll. on Providing Advisory Services in Schools and School Advisory Centres, as amended. [online]. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-72.
  4. Decree No. 73/2005 Coll. on Education of Children, Pupils and Students with Special Educational Needs and the Exceptionally Gifted, as amended. [online]. http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1.
  5. GAC. (2015). Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR. [Analysis of Socially Excluded Localities in the Czech Republic]. Prague: GAC.
  6. Horáková M. et al (2013). Příjmová chudoba a materiální deprivace v České republice podle indikátorů EU - vývoj v důsledku krize, fiskální konsolidace a sociální reformy. [Income poverty and material deprivation in the Czech Republic, as measured by the development of the EU as a result of the crisis, fiscal consolidation and social reform]. Prague: VÚPSV.
  7. Hůle D. et al. (2011). Situační analýza Sokolov. [Situational Analysis Sokolov]. Prague: Demografické informační centrum. [Demographic Information Centre].
  8. Janák, D., & Stanoev M. a kol. (2015). Rozšířit řečiště hlavního vzdělávacího proudu; Sociální inkluze žáků a transformace vzdělávacího systému v Krnově a v Sokolově. [Extend bed mainstream education; Social inclusion of pupils and the transformation of the educational system in Krnov and Sokolov]. Opava: Silesian University in Opava.
  9. Kaleja, M. et al. (2011). Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v pedagogické komunikaci. [Pupil with Special Educational Needs in Teaching Communication]. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava.
  10. Kaleja, M. (2015). (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. [(Un) prepared Teacher and Pupil in an Environment of Social Exclusion]. Opava: Silesian University in Opava.
  11. Kaleja, M. et al. (2015). Etnografie školy jako edukační realita současnosti. [Ethnography School as an Educational Reality Now]. Opava: Centre of Empirical Research FPP SU.
  12. Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. [Condemmed to Manual Labor: Educational Reproduction in a Working-Class Family]. Prague: Sociologické nakladatelství [Sociological Publishing House].
  13. Keller, J. (2011). Nová sociální rizika. [New Social Risks]. Prague: Slon.
  14. Kolaříková, M. (2015). Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. [Preschool Child in Socially Excluded Environment]. Opava: Silesian University in Opava.
  15. Kraus, L. (2008). Základy sociální pedagogiky. [Basics of Social Pedagogy]. Prague: Portál.
  16. Lewis, O. (2006). Kultura chudoby. [Culture of Poverty]. In T. Hirt & M. Jakoubek (Eds.), Romové v osidlech sociálního vyloučení [Roma in the Clutches of Social Exclusion] (pp. 401-412). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. [Aleš Čeněk Publishing].
  17. MPSV. (2013). Koncepce prevence a řešení problematiky bezdomovectví v ČR do roku 2020. [Concept of Prevention and Tackling Homelessness in the Czech Republic until 2020]. Prague: MPSV.
  18. MPSV. (2015). Statistická ročenka z oblasti práce a sociálních věcí. [Statistical Yearbook of Labor and Social Affairs]. Prague: MPSV.
  19. MŠMT. (2015). Nejčastější dotazy k novele vyhlášky č. 73/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. [FAQ on the Amendment of Decree no. 73/2005 Coll., As amended by Decree no. 147/2011 Coll.]. [online]. Accessed 30 December 2015. http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/nejcastejsi-dotazy-k-novele-vyhlasky-c-73-2005-sb-ve-zneni
  20. Němec, J. et al. (2010a). Edukace romských žáků v zrcadle výzkumných šetření. [Education of Roma Pupils in the Mirror of Researches]. Brno: Masaryk University.
  21. Němec, J. et al. (2010b). Výzkum zaměřený na... Základní směry výzkumu katedry sociální pedagogiky PdF MU. [Research Focused on... Basic Research Directions of the Department of Social Education FE MU]. Brno: Masaryk University.
  22. Szczepaniková, A. et al. (2013). Situační analýza Krnov. [Situation Analysis Krnov]. Prague: Spot.
  23. Švejdová, Z. (2015). V česku přibývá dlužníků, kteří mají více exekucí najednou. [In the Czech Republic there are more and more borrowers who have multiple executions at a time]. Český rozhlas. [Czech Radio]. [online]. Accessed 30 December 2015. http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaciekonomika/_zprava/v-cesku-pribyva-dluzniku-kteri-maji-viceexekuci-najednou-1541121.
  24. Toušek, L. (2006). Kultura chudoby, underclass a sociální vyloučení. [Culture of Poverty, Underclass and Social Exclusion]. In T. Hirt & M. Jakoubek (Eds.), Romové v osidlech sociálního vyloučení [Roma in the Clutches of Social Exclusion (pp. 288-321). Plzeň, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. [Aleš Čeněk Publishing].
  25. Vítková, M. et al. (2007). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. [Education of Pupils with Special Educational Needs I.]. Brno: Paido.
  26. Zezulková, E. (2015). Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. [Selected Factors of Communicative Competence of Pupils in Primary Education]. Opava: Silesian University in Opava.
  27. Zezulková, E., & M. Kaleja. (2016). Heterogenita žáků základních škol ve speciálněpedagogické diagnostice. [Heterogeneity of Primary School Pupils in Special Education Diagnostics]. In P. Franiok (ed.), Pedagogická diagnostika a evaluace. Speciálněpedagogická diagnostika v inkluzivním vzdělávání. [Pedagogical Diagnostics and Evaluation. Special Education Diagnostics in Inclusive Education] (pp. 15-24). Ostrava: Faculty of Education.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.