Social Pathology and Prevention 2016, 2(2):25-54 | DOI: 10.25142/spp.2016.010
NEGATIVE SOCIAL PHENOMENA, SOCIALLY PATHOLOGICAL PHENOMENA, PROBLEM BEHAVIOUR, RISK BEHAVIOUR WITH FOCUS ON SCHOOL ENVIRONMENT
- 1 Mgr. Petra Hedrichová, Ph.D., Elementary School, Nedvědova 17, Olomouc, The Czech Republic, petra.hedrichova@zsnedvedova.cz
- 2 doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D., Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, The Institute of Pedagogical and Psychological Sciences, Bezručovo nám. 885/14, 746 01 Opava, The Czech Republic, jitka.skopalova@fvp.slu.cz
On one hand, the article is aimed at terminological and content interpretation of designations of socially unacceptable behaviours. When studying both Czech and foreign specialized literature, we noticed terminologically fragmented and unequal designations of behaviours (often the same or similar) with a common characteristic of being socially unacceptable or negatively evaluated and perceived by the society. Additionally to the risk behaviour, understood by us as a superordinate term, we found also the following designations of socially unacceptable behaviours: problem behaviour, deviant behaviour, delinquent behaviour, antisocial, disocial, asocial behaviour, socially pathological phenomena, etc. On the other hand, the article has the purpose to present selected theoretical concepts and constructs explaining the causes of risk behaviour. The theoretical concepts searching the causes of risk behaviour are mostly focused on one area of variables - biological, psychological or sociological. But we believe that the human personality and behaviour must be viewed from multiple sides, that multiple factors are simultaneously involved in the emergence and incidence of risk behaviour, and that one form of risk behaviour influences the origination of another risk behaviour.
Klíčová slova: problem behaviour, risk behaviour, social deviation, social norms, social pathology
Zveřejněno: 1. září 2016 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Bártlová, S. (1998). Sociální patologie. [Social Pathology]. Brno: Institut dalšího vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. [Institute for Further Education of Healthcare Workers].
- Bláha, I. A. (1968). Sociologie. [Sociology]. Prague: Academia.
- Bowlby, J. (2010). Vazba. Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. [Attachment. Theory of Quality of Early Relations between Mother and Child]. Prague: Portál.
- Cvečková, M. et al. (2010). Rizikové chování dětí a mladistvých - příčiny/následky/prevence. [Risk Behavior Among Children and Adolescents - Causes/Consequenses/Prevention]. [online] Accessed 27 September 2012. http://www.urazneninahoda.cz/ke_stazeni/pro_pedagogy.
- Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. [Psychology of Education and Teaching]. Prague: Karolinum.
- Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. [Psychology for Teachers]. 2nd ed. Prague: Portál.
- Čech, T. (2012). Prevence. [Prevention]. In M. Miovský et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. [Expository Dictionary of Basic Concepts of Educational Prevention of Risk Behavior] (pp. 107-112). Prague: Togga.
- Dolejš, M. (2010). Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. [Effective Early Diagnosis of Adolescent Risk Behavior]. Olomouc: Palacký University.
- Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. [Childhood and Society]. Prague: Argo.
- Espozito, C. (1999). Learning in urban blight: School climate and its effect on school performance of urban, minority, low-income children. School Psychology Review, 28(3), 365-377.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fischer, S. (2006). Sociální patologie. Propedeutika. [Social Pathology. Introduction]. Ústí nad Labem: J. E. Purkyně University.
- Fischer, S., & Škoda, J. (2014). Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. [Social Pathology: Serious Social Pathologies, Causes, Prevention, Possible Solutions]. 2nd extended and updated ed. Prague: Grada.
- Fonagy, P., & Target, M. (2005). Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychologie. [Psychoanalytic Theories. Developmental Psychology Perspectives]. Prague: Portál.
- Gecková, A. (1998). Rodinné prostredie a vychovne problemové spravanie adolescentov. [Family Environment and Educational Problems with Adolescents Behavior]. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. [Psychology and Patopsychology of Child], 33(4), 320-329.
- Gecková, A., Pudelský, M., & Van Dijk, J. (2001). Vplyv percipované sociálnej opory na zdravie a socio-ekonomické rozdiely v sociálnej opore adolescentov. [Impact of Perceived Social Support on Health and Socio-economic Differences in Social Support of Adolescents]. Československá psychologie. [Czechoslovak Psychology], 45(1), 7-18.
- Geist, B. (1992). Sociologický slovník. [Sociological Dictionary]. Prague: Victoria Publishing.
- Giddens, A. (1999). Sociologie. [Sociology]. Prague: Argo.
- Gullone, E. & Moore, S. (2000). Adolescent risk-taking and five-factor model of personality. Journal of Adolescence, 23(4), 393-407.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hamanová, J., & Hellerová, P. (2000). Syndrom rizikového chování v dospívání. I. Část. [Risk Behavior Syndrome in Adolescence. Part 1.]. Československá pediatrie [Czechoslovak Pediatrics], 55(6), 380-387.
- Hartl, P., & Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. [Psychological Dictionary]. Prague: Portál.
- Havlík, R. (2007). Úvod do sociologie. [Introduction to Sociology]. 5th ed. Prague: Karolinum.
- Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a rodiče. [Child in Personality Concept. Turnover to Child as a Challenge and Task for Teachers and Parents]. Prague: Portál.
- Hrčka, M. (2001). Sociální deviace. [Social Deviance]. Prague: Sociologické nakladatelství [Sociological Publishing House].
- Jandourek, J. (2007). Sociologický slovník. [Sociological Dictionary]. 2. ed. Prague: Portál.
- Jandourek, J. (2012). Slovník sociologických pojmů. [Dictionary of Sociological Concepts]. Prague: Grada.
- Jedlička, R. et al. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. [Children and Youth in Difficult Life Situations. New Views on the Issue of Life Crises, Deviations and Role of Helping Professions]. Prague: Themis.
- Jedlička, R. (2011). Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. [Educational Problems with Pupils from the Perspective of Depth Psychology]. Prague: Portál.
- Jelínek, M., Květoň, P., Vobořil, D., Blatná, M., & Hrdlička, M. (2006). Vrstevnická konformita jako faktor rizikového chování mladistvých: struktura, zdroje, dopady. [Peer Conformity as a Factor of Risk Behavior of Adolescents: Structure, Resources and Impacts]. Československá psychologie. [Czechoslovak Psychology], 50(5), 393-404.
- Jessor, R., & Jessor S. L. (1977). Problem Behaviour and Psychosocial Development. New York: Acadamis Press.
- Jessor, R., Van Den Bos, J., Vanderryn, J., Costa, F. M., & Turbin, M. S. (1995). Protective factors in adolescent problem behavior: Moderator effects and developmental change. Developmental Psychology, 31(6), 923-933.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kapr, J. et al. (1997). Sociální deviace, sociologie nemoci a medicíny. [Social Deviance, Sociology of Medicine and Illnes]. 2nd modified edition (reprint). Prague: Sociologické nakladatelství [Sociological Publishing House].
- Kauffman, J. M. (2001). Characteristics of Emotional and Behavioral Disorders of Children and Youth. 7th ed. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
- Keller, J. (2012). Úvod do sociologie. [Introduction to Sociology]. 6th ed. Prague: Sociologické nakladatelství [Sociological Publishing House].
- Kohoutek, R. (2000). Základy psychologie osobnosti. [Basics of Personality Psychology]. Brno: CERM.
- Komenda, A. (1999). Sociální deviace: historická východiska a základní teoretické přístupy. [Social Deviance: the Historical Background and Basic Theoretical Approaches]. Olomouc: Palacký University.
- Koťa, J. (2004). Sociální deviace a společenský řád. [Social Deviance and Social Order]. In R. Jedlička et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. [Children nad Youth in Difficult Life Situations. New views on the Issue of Life Crises, Deviations and Role of Helping Professions] (pp. 63-157). Prague: Themis.
- Koudelková, A. (1995). Psychologické otázky delikvence. [Psychological Issues of Delinquency]. Prague: Victoria Publishing.
- Kraus, B., & Hroncová, J. et al. (2010). Sociální patologie. [Social Pathology]. 2nd ed. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Kubátová, D. (2000). Kompetence učitele a drogová závislost. [Teacher Competence and Drug Addiction]. In: Ostravské dny dětí a dorostu 2000. [Ostrava Days of Youth and Adolescents 2000] (pp. 171-177). Prague: Státní zdravotní ústav [National Institute of Public Health].
- Kudrjavcev, V. N. et al. (1988). Sociální deviace. Úvod do obecné teorie. [Social Deviance. Introduction to General Theory]. Prague: Svoboda.
- Kuchta, J., & Válková, H. et al. (2005). Základy kriminologie a trestní politiky. [Basics of Criminology and Criminal Policy]. Prague: C. H. Beck.
- Kwaśniewski, J (1991). Zakres pojęcia i problematyki patologii społecznej. [The Scope of the Concepts and Issues of Social Pathology]. In T. Szymanowski (ed.), Patologia społeczna. Wybrane problem. [Social Pathology. Selected Problems] (pp. 18-28). Warszawa: WSPS.
- Labáth, V. et al. (2001). Riziková mládež. Možnosti potenciálních změn. [Youth at Risk. Possibilities of Potential Changes]. Prague: Sociologické nakladatelství [Sociological Publishing House].
- Langmeier, J., & Matějček, J. (2012). Psychická deprivace v dětství. [Psychic Deprivation in Childhood]. 4th amended edition, Prague: Karolinum.
- Langer, S. (2001). Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. [Troubled Teenage Student in Elementary School and Lower Classes of Grammar School]. Hradec Králové: Kotva.
- Macek, P. (1999). Adolescence. Psychické a sociální charakteristiky dospívajících. [Adolescence. Psychological and Social Characteristics of Adolescents]. Prague: Portál.
- Macek, P. (2003). Adolescence. [Adolescence]. 2nd ed. Prague: Portál.
- Marešová, A. (2010). Sociálně patologické jevy. [Socially Pathological Phenomena]. Trestně právní revue [Revue of Criminal Law], 9(2), 52-58.
- Maříková, H., Petrusek, M., & Vodáková, A. et al. (1996). Velký sociologický slovník I. [Great Sociological Dictionary I]. Prague: Karolinum.
- Matějček, Z., Bubleová, V., & Kovařík, J. (1997). Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. [Late Effects of Mental Deprivation and Subdeprivation]. Prague: Psychiatrické centrum [Psychiatric Centre].
- Matoušek, O. (1996). Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. [Working with Youth at Risk: LATA Project and Other Alternatives to Imprisonment of Youth]. Prague: Portál.
- Matoušek, O., & Kroftová, A. (2003). Mládež a delikvence. [Youth and Delinquency]. 2nd updated edition Prague: Portál.
- Miovský, M. et al. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. [Primary Prevention of Risk Behavior in Schools]. Prague: Sdružení SCAN: Centrum adiktologie - Psychiatrická klinika, Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze [SCAN Association: Centre od Adictology - Psychiatric Clinic, Adictology Clinic of the 1st Faculty of Medicine, Charles University and General University Hospital in Prague].
- Miovský, M., Adámková, M., & Barták, M. et al. (2015). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. [Expository Dictionary of Basic Concepst of Risk Behavior School Prevention]. 2nd ed. Prague: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny [Adictology Clinic of the 1st Faculty of Medicine, Charles University and General University Hospital in Prague in Lidové Noviny Publishing].
- Mühlpachr, P. (2001). Sociální patologie. [Social Pathology]. Brno: Masarykova univerzita.
- Mühlpachr, P. (2008). Sociopatologie. [Social Pathology]. Brno: Masaryk University.
- Mühlpachr, P. (2008a). Socipatologie pro sociální pracovníky. [Social Pathology for Social Workers]. Brno: MSD.
- Munková, G. (2001). Sociální deviace. [Social Deviance]. Prague: Karolinum.
- Novotný, J. S., & Okrajek, P. (2012). Vliv vybraných charakteristik rodinného prostředí na rizikové chování 15tiletých adolescent. [Influence of Selected Characteristics of Family Environment on the Risk Behavior of Adolescents Aged 15]. E-psychologie [E-Psyhology]. [online]. 2012. Accessed 27 December 2012. http://<//e-psycholog.eu/pdf/novotnyokrajek.pdf>.
- Novotný, O., & Zapletal, J. et al. (2008). Kriminologie. [Criminology]. 3rd reworked edition. Prague: ASPI.
- Ondrejkovič, P. et al. (2000). Sociálna patológia. [Social Pathology]. Bratislava: VEDA.
- Ondrejkovič, P. (2002). Sociálna patológia alebo deviácia? [Social Pathology or Deviance] In I. Hodovský & M. Dopita (eds.), Etika a sociální deviace. [Ethics and Social Deviance] (pp. 121-138). Olomouc: Nakladatelství Olomouc [Olomouc Publishing].
- Petrusek, M. (2009) Základy sociologie. [Introduction to Sociology]. Prague: Akademie veřejné správy [Public Administration Aacademy].
- Piaget, J., & Inhelderová, B. (2010). Psychologie dítěte. [Child Psychology]. 5th ed. Prague: Portál.
- Říčan, P. (2004). Cesta životem. [The Life Journey]. 2nd reworked edition. Prague: Portál.
- Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. [Child Clinical Psychology]. 4th reworked and completed ed. Prague: Grada.
- Skopalová, J. (2000). Vybrané kapitoly ze sociálních deviací. [Selected Chapters from Social Deviance]. Olomouc: Palacký University.
- Sochůrek, J. (2009). Úvod do sociální patologie. [Introduction to Social Pathology]. Liberec: Technická University in Liberec.
- Stankowski, A. (2001). Sociální patologie. [Social Pathology]. Ostrava: Centrum dalšího vzdělávání PdF OU [Center of Further Education, Faculty of Education, University of Ostrava.
- Syřišťová, E. et al. (1972). Normalita osobnosti. [Normality of Personality]. Prague: Avicenum.
- Širůček, J., Širůčková, M., & Macek, P. (2007). Sociální opora rodičů a vrstevníků a její význam pro rozvoj problémového chování. [Social Support from Parents and Peers and its Importance for the Development of Problem Behavior]. Československá psychologie. [Czechoslovak Psychology], 51(4), 476-488.
- Širůčková, M. (2009) Psychosociální souvislosti rizikového chování v adolescenci: role vrstevnických a rodinných vztahů. [Psychosocial Context of Risk Behavior in Adolescence: The Role of Peer and Family Relationships]. Brno. Dissertation. Masaryk University, Faculty of Social Studies.
- Širůčková, M. (2012). Rizikové chování. [Risk Behavior]. In M. Miovský et al. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. [Expository Dictionary of Basic Concepts of Risk Behavior School Prevention] (pp. 127-132). Prague: TOGGA.
- Urban, L., Dubský, J., & Bajura, J. (2012). Sociální deviace. [Social Deviance]. 2nd extended edition. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk [Aleš Čeněk Publishing].
- Urbanová, M. (2003). Sociální kontrola a právo. [Social Control and Law]. 2nd unchanged edition. Brno: Masaryk University.
- Urbanová, M. (2006). Systémy sociální kontroly a právo. [System of Social Control and Law]. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk [Aleš Čeněk Publishing].
- Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. [Cognitive and Social Psychology of Elementary School Pupil]. Prague: Karolinum.
- Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. [Psychopathology for Helping Professions]. 3rd extended and reworked ed. Prague: Portál.
- Večerka, K., Holas, J., Štěchová, M., Diblíková, S., & Neumann, J. (2004). Mladiství pachatelé na prahu tisíciletí. [Juvenile Perpetrators on the Doorstep of New Millennium]. Prague: OKAP.
- Vojtová, V. (2004). Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. [Chapters from Ethopaedia I. Contemporary Approaches to Disturbances of Emotions and Behavior]. Brno: Masaryk University.
- Vojtová, V. (2004a). Edukace žáků s poruchami chování. [Education of Pupils with Behavioral Problems]. In M. Vítková (ed.), Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. [Integrative School (Special) Education. Fundamentals, Theory, Practice] (pp.191-203). 2nd ed. Brno: MSD.
- Žlunková, J. (2010). Co do školy nepatří. [What Does Not Belong to School]. Olomouc: Palacký University.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.