Social Pathology and Prevention 2016, 2(2):55-68 | DOI: 10.25142/spp.2016.011

SYSTEMIC THERAPY OF HYPERACTIVE CHILD: A CASE STUDY

Hristo Kyuchukov1, Michel Ackerman2
1 Prof. Dr. hab. Hristo Kyuchukov, PhD. et DrSc, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, Postfach 36 55, 39011 Magdeburg, Germany, hkyuchukov@gmail.com
2 Michel Ackerman, MA, Berlin, Germany

The paper presents a study with a case study with a nine-year-old German boy with ADHD. The child was tested with the "Test of Everyday attention for Children. Deutsche Adaptation. 3" (2006). The test measures the time of the performing of the test in seconds and the number of the errors the child does. Our general observation on the child by the performance of the test is that the child gets easily tired and after working on 5-6 pages of the Test he loses concentration. Based on the research the systemic therapy with the child is presented and the Reframing as a method was used.

Klíčová slova: ADHD, systemic therapy, diagnoses, reframing

Zveřejněno: 1. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kyuchukov H, Ackerman M. SYSTEMIC THERAPY OF HYPERACTIVE CHILD: A CASE STUDY. Social Pathology and Prevention. 2016;2(2):55-68. doi: 10.25142/spp.2016.011.
Stáhnout citaci

Reference

  1. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association.
  2. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Atladóttir H.O., Parner E.T., & Schendel D. (2007). Variation in incidence of neurodevelopmental disorders with season of birth. Epidemiology, 18, 240-245. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Barkley, R. A. (2006). Attention deficit/hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment (3rd ed.). New York: Guilford. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Berger I. (2011). Diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder: much ado about something. Israeli Medical Association Journal, 13, 571-574.
  6. Childress, A.C., & Berry, S.A. (2012). Pharmacotherapy of attention-deficit hyperactivity disorder in adolescents. Drugs, 72, 309-325. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Hauschild K.M., Mouridsen S.E., & Nielsen S. (2005). Season of birth in Danish children with language disorder born in the 1958-1976 period. Neuropsychobiology, 51, 93-99. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Kaleja, M. (2013). Etopedická propedeutika ve speciální pedagogice [Etopedia Propedeutics in the field of Special Education]. Ostrava: University of Ostrava.
  9. Kolaříková, M. (2014). Key Factors Supporting or Inhibiting the Process of Identity Acceptance Related to Families with Disabled Children. Journal of Psychology & Psychotherapy, 4:160. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Nigg J., Nikolas M., & Burt S. A. (2010). Measured gene-by-environment interaction in relation to attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49, 863-73. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Pastor P. N., & Reuben C.A. (2008). Diagnosed attention deficit hyperactivity disorder and learning disability: United States, 2004-2006. Vital Health Statistics, 10, 1-14.
  12. Sonuga-Barke, E. J., Auerbach, J., Campbell, S. B., Daley, D., & Thompson, M. (2005). Preschool varieties of hyperactive and dysregulated behaviour: Multiple pathways between risk and disorder. Developmental Science, 8, 141-150. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Thapar A., Langley K., & Asherson P. (2007). Gene-environment interplay in attentiondeficit hyperactivity disorder and the importance of a developmental perspective. British Journal of Psychiatry, 190, 1-3. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. United States, 2003 and 2007 (2010). Increasing prevalence of parent-reported attentiondeficit/hyperactivity disorder among children, MMWR Morb Mortal Wekly Rep, 59, 1439-43.
  15. Watzlawick, P. et al. (1974) Change: Principles of Problem Formation and Problem Resolution. N.Y.: W.W. Norton.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.