Social Pathology and Prevention 2016, 2(2):71-85 | DOI: 10.25142/spp.2016.012
WHAT ARE THE POTENTIAL WAYS TO SOLVE THE ISSUE OF PROFESSIONALIZATION OF RISK BEHAVIOUR PREVENTION IN SCHOOL ENVIRONMENT?
- PhDr. Václav Bělík, Ph.D., Faculty of Education, Hradec Králové University, Department of Social Pathology and Sociology, Rokitanského 62, 500 03, Hradec Králové, The Czech Republic, vaclav.belik@uhk.cz
The submitted article addresses the issue of professionalization of prevention in school environment as a key topic looked into by the disciplines whose force field is risk behaviour prevention. It addresses the topic from the perspective of current studies, making comparison with experience from the Slovak environment and with challenges set by so called General Educational Programs. A self-standing challenge for the improvement of theory and practice consists in the education of the teachers dealing with prevention. Finally, the article sets the challenges to be addressed with respect to professionalization of prevention in school environment in relation to the actual teachers implementing the prevention, to legislative stipulation of prevention (including a potential profession of social educator), but also to coordination of prevention with other entities.
Keywords: risk behaviour prevention, professionalization, education, social educator
Published: September 1, 2016 Show citation
References
- Bělík, V., & Šindelková, K. (2012). Problematika preventivně výchovného působení ve vzdělávání učitelů na českých pedagogických fakultách. [Problems of Preventive Educational Influence in Teacher Education at Czech Faculties of Education]. Prevence úrazů, otrav a násilí [Prevention of Injuries, Intoxications and Violence], 12(12), 174-181.
- Bělík, V. (2012). Rizikové chování a jeho prevence v terciárním vzdělávání pedagogů. [Risk Behavior and its Prevention in Tertiary Education of Pedagogues]. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Bělík, V. (2015). Three perspectives on social pathology. Social Pathology and Prevention, 1(2), 11-20.
Go to original source...
- Blatný, M. (2006). Prevalence antisociálního chování českých adolescentů z městských oblastí. [The Prevalence of Antisocial Behavior Czech Adolescents from Urban Areas] Československá psychologie [Czechoslovak Psychology], 50(4), 297-310.
- Emmerová, I. (2011). Aktuálne otázky prevencie problémového správania u žiakov v školskom prostředí. [Current Issues of Prevention of Problem Behaviour among Pupils in the School Environment]. Banská Bystrica: Matej Bel University.
- Emmerová, I. (2010). The social pedagogue at school and their cooperation with teachers in the Slovak republic. The New Educational Review, 22(3-4), 43-54.
- Hladík, J., Kraus, B., Lorenzová, J., Öbrink Hobzová, M., & Pospíšil, L. J. (2014). Zdůvodňující zpráva: Návrh na zařazení profese sociálního pedagoga do zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. [Substantiating Report: Proposal for Classification of the Profession of Social Pedagogue to the Act no. 563/2004 Coll. On Teaching Staff]. Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice [Association of Educators in Social Pedagogy].
- Hoferková, S., & Šimková, E. (2012). Systém prevence sociálněpatologických jevů ze strany veřejné správy. [Sociopathic Phenomena Prevention System by the Public Administration]. Prevence úrazů, otrav a násilí [Prevention of Injuries, Intoxications and Violence], 8(1), 66-74.
- Hoferková, S. (2013). Možnosti prevence kriminality mládeže v České republice. [Possibilities of Prevention of Youth Crime in the Czech Republic]. In Prevencia sociálnopatologických javov v školskom prostredí a jej profesionalizácia. Mezinárodní vědecké sympózium konané 12. 11. 2013 v Banskej Bystrici [Prevention of Socially Pathological Phenomena in the School Environment and its Professionalization. International Scientific Symposium Held on 12 November 2013 in Banská Bystrica] (pp. 263-273). Banská Bystrica: Matej Bel University.
- Hroncová, J., & Emmerová, I. (2004). Sociálna pedagogika. [Social Pedagogy]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
- Hroncová, J. (2015). The socio-pedagogical thinking of J.A. Comenius as inspiration of social pedagogy. The New Educational Review, 39(1), 39-50.
Go to original source...
- Hroncová, J. (2010). Social pedagogy in the Slovak republic in theory and practise - genesis and present state. The New Educational Review, 22(3-4), 55-66.
- Hrubá, D. (2004). Children Education Programmes of Smoking Prevention and the Specific Role of the Teacher. In Učitelé a zdraví [Teachers and Health], 6 (pp. 299-306). Brno: Paido.
- Jusko, P. (2010). Selected educational - scientific research and inter profession reflections. The New Educational Review, 22(3-4), 67-80.
- Kokkevi, A, Gabhainn, S. N, & Spyropoulou, M. (2006). Early initiation of cannabis use: A Cross-national European Perspective. Journal of Adolescent Health, 9(5), 712-719.
Go to original source...
Go to PubMed...
- Kosová, B., & Porubský, Š. (2011). The development and transformation of the school system in the Slovak republic after the fall of the totalitarian regime from the aspect of educational policy, educational practise at the level of primary schools, and University preparation of teachers. The new Educational Review, 23(1), 19-52.
- Kratěnová, J. (2007). Prevalence and risk factors of poor posture in school children in the Czech Republic. Journal of School Health, 7(1), 131-137.
Go to original source...
Go to PubMed...
- Kraus, B., & Bělík, V. (2011). Trendy preventivně výchovného působení v současné škole. Prevence úrazů, otrav a násilí [Prevention of Injuries, Intoxications and Violence], 7(1), 62-67.
- Kraus, B., & Hroncová, J. (2010). Sociální patologie. [Social Pathology]. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Kraus, B. (2008). Role sociální pedagogiky v prevenci sociálně patologických jevů. [Role of Social Education in the Prevention of Socio-pathological Phenomena]. In Specializační vzdělávání ve školství - pojetí a rozvoj profesního zdokonalování vedoucích pracovníků, výchovných poradců a preventistů sociálně patologických jevů: sborník z 8. konference s mezinárodní účastí při příležitosti 15. výročí založení Centra dalšího vzdělávání PdF Ostravské univerzity v Ostravě (konané dne 24. 1. - 25. 1. 2008) [Specialized Education in Schools - Conception and Development of Professional Improvement of Executives, Educational Counselors and Socially Pathological Phenomena Preventists: Proceedings of the 8th International Conference on the Occasion of 15th Anniversary of the Centre of Continuing Education on Faculty of Education, University of Ostrava (held on 24.1.-25.1.2008)] (pp. 20-25). Ostrava: Ostrava University.
- Kraus, B. (2014). Společnost, rodina a sociální deviace. [Society, Family and Social Deviance]. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Kraus, B. (2014). Základy sociální pedagogiky. [Basics of Social Pedagogy]. Prague: Portál.
- Miovský, M. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. [Primary Prevention of Risk Behavior in Schools]. Prague: SCAN Association.
- Orosová, O. (2009). Health-related behaviour among adolescents and young adults. Košice: Equilibria s.r.o.
- Pelcák, S. (2007). Nespecifická prevence a psychologie zdraví. [Non-specific Prevention and Health Psychology]. Sociální patologie [Social Pathology] (pp. 344-350). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Pelcák, S. (2012). Rizikové chování v adolescenci z pohledu salutogeneze. [Risk behaviour in Adolescence from the Perspective of Salutogenesis]. In Rodina a sociálně patologické jevy. Sborník příspěvků z mezinárodní konference 4. - 5. září 2012 [Family and Socially Pathological Phenomena. Proceedings of the International Conference 4-5 September 2012] (pp. 131-142). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Pelcák, S., & Bělík, V. (2014). Osobnostní faktory syndromu rizikového chování v adolescenci. [Personality Factors of the Risk Behavior Syndrome in Adolescence]. In Sociálne ohrozenia detí a mládeže v XXI. storočí a možnosti ich prevencie. Zborník medzinárodných vedeckých štúdií [Social Dangers of Children and Youth in XXI. Century and Possibilities of Their Prevention. Proceedings of International Scientific Studies] (pp. 207-216). Banská Bystrica: Belianum.
- Pražské centrum primární prevence. (2015). Rizikové chování-prevence. [Risky Behaviour-Prevention]. [online]. Prague: CSS. http://www.prevence-Prague.cz/index.php/rizikovechovani-charakteristiky
- Průcha, J., Walterová E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. [Pedagogical Dictionary]. Prague: Portál.
- Radimecký, J. (2007). Prevence a adiktologie pro odborníky pracující v ústavní výchově a preventivně výchovné péči: učební podklady ke kurzu. [Prevention and Adictology for Practitioners Working in Institutional Care and Preventive Care: Teaching Materials for the Course]. Prague: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty, Univerzita Karlova a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze. [Adictology Clinic of the 1st Faculty of Medicine, Charles University and General University Hospital in Prague].
- Šenková, S. (2002). Latinsko-český, česko-latinský slovník. [Latin-czech, Czech-latin Dictionary]. Olomouc: Olomouc Publishing.
- Šťastná, J., & Hoferková, S. (2009). Názory pedagogických pracovníků na etickou výchovu (vybrané výsledky výzkumného šetření). [Teaching Staff Opinions on Ethical Education (Selected Results of the Research)]. e-Pedagogium. 13(1), 66-74.
- Večerka, K. (2005). Prevence jako stav ducha. [Prevention as a State of Mind]. In Vybrané problémy sociální patologie: sborník příspěvků ze semináře sekce sociální patologie MČSS: Šlovice 20.-22. dubna 2005 [Selected Problems of Social Pathology: Proceendings of the Seminar of Social pathology Section of MČSS: Šlovice 20-22 April 2005] (pp. 165-168). Prague: Masarykova česká sociologická společnost, sekce sociální patologie [Masaryk Czech Sociological Society, social pathology section].
- Walterová, E. (1994). Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. [Curriculum: Changes and Trends in International Perspective]. Brno: Masaryk University.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.