Social Pathology and Prevention 2018, 4(1):11-20 | DOI: 10.25142/spp.2018.001
THE PREVENTION OF SOCIO-PATHOLOGICAL PHENOMENA AS THE SUBJECT OF INTEREST OF SOCIAL PEDAGOGY AND THE PROFESSION OF SOCIAL PEDAGOGUES – PRESENT NEEDS
- Faculty of Education, Matej Bel University, Department of Pedagogy
Social pedagogy in Europe, from its foundation to the present, has devoted its key attention to the prevention of socio-pathological phenomena in children and youth. The preventive dimension also belongs to the key competencies of school social pedagogues in Slovakia.
Klíčová slova: prevention, socio-pathological phenomena, social pedagogy, social pedagogue, competence
Vloženo: 4. červen 2019; Přijato: 12. září 2019; Zveřejněno: 23. září 2019 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Hroncová, J., & Kraus, B. et al. (2006). Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov [Social Pathology for Social Workers and Social Pedagogues]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
- Hroncová, J., & Staňová, J. et al. (2007). Život a dielo prof. Ondreja Baláža [The Life and Works of Professor Ondrej Baláž]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
- Hroncová, J., Emmerová, I., & Kraus, B. et al. (2008). K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe [On the History of Social Pedagogy in Europe]. Ústí nad Labem: Faculty of Education, Jan Evangelista Purkyně University.
- Hroncová, J., & Emmerová, I. et al. (2009). Sociálna pedagogika. Vývoj a súčasný stav [Social Pedagogy. Development and Current State]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
- Hroncová, J., & Walancik, M. et al. (2009). Vybrané problémy slovenskej a poľskej sociálnej pedagogiky [Selected Problems of Slovak and Polish Social Pedagogy]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
- Hroncová, J. et al. (2012). Sociálna pedagogika na Slovensku: (história a súčasnosť) [Social Pedagogy in Slovakia: (History and Present)]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
- Hroncová, J., & Emmerová, I. et al. (2012). Sociálny pedagóg v škole [Social Pedagogue in School]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
- Hronec, M. (2010). Ekonomické aspekty výchovy a vzdelávania [Economic Aspects of Upbringing and Education]. Banská Bystrica: Faculty of Economics, Matej Bel University.
- Kraus, B., & Poláčková, V. et al. (2001). Člověk - prostředí - výchova [Human - Environment - Education]. Brno: Paido.
- Kraus, B. (2008). Základy sociální pedagogiky [Basics of Social Pedagogy]. Prague: Portál.
- Marburger, H. (1979). Entwicklung und Konzepte der Sozialpädagogik. München: Juventa.
- Matoušek, O., & Kroftová, A. (1998). Mládež a delikvence [The Youth and Delinquency]. Prague: Portál.
- Paučíková, D. (2011). Inštitucionálne a legislatívne zabezpečenie sociálno-výchovnej starostlivosti v súčasnosti a jej diferenciácia [Current Institutional and Legislative Security of Socio-Educational Care and Its Diferentiation]. In J. Hroncová, I. Emmerová, & M. Walancik et al., Pedagogika sociálnej starostlivosti [Pedagogy of Social Treatment]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
- Schilling, J. (1999). Sociálna práca. Hlavné smery vývoja sociálnej pedagogiky a sociálnej práce [Social Work. Main Directions of the Development of Social Pedagogy and Social Work]. Trnava: University of Trnava.
- Wroczyński, R. (1968). Sociálna pedagogika [Social Pedagogy]. Bratislava: SPN.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.