Social Pathology and Prevention 2018, 4(1):11-20 | DOI: 10.25142/spp.2018.001

THE PREVENTION OF SOCIO-PATHOLOGICAL PHENOMENA AS THE SUBJECT OF INTEREST OF SOCIAL PEDAGOGY AND THE PROFESSION OF SOCIAL PEDAGOGUES – PRESENT NEEDS

Jolana Hroncová
Faculty of Education, Matej Bel University, Department of Pedagogy

Social pedagogy in Europe, from its foundation to the present, has devoted its key attention to the prevention of socio-pathological phenomena in children and youth. The preventive dimension also belongs to the key competencies of school social pedagogues in Slovakia.

Klíčová slova: prevention, socio-pathological phenomena, social pedagogy, social pedagogue, competence

Vloženo: 4. červen 2019; Přijato: 12. září 2019; Zveřejněno: 23. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hroncová J. THE PREVENTION OF SOCIO-PATHOLOGICAL PHENOMENA AS THE SUBJECT OF INTEREST OF SOCIAL PEDAGOGY AND THE PROFESSION OF SOCIAL PEDAGOGUES – PRESENT NEEDS. Social Pathology and Prevention. 2018;4(1):11-20. doi: 10.25142/spp.2018.001.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Hroncová, J., & Kraus, B. et al. (2006). Sociálna patológia pre sociálnych pracovníkov a pedagógov [Social Pathology for Social Workers and Social Pedagogues]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  2. Hroncová, J., & Staňová, J. et al. (2007). Život a dielo prof. Ondreja Baláža [The Life and Works of Professor Ondrej Baláž]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  3. Hroncová, J., Emmerová, I., & Kraus, B. et al. (2008). K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe [On the History of Social Pedagogy in Europe]. Ústí nad Labem: Faculty of Education, Jan Evangelista Purkyně University.
  4. Hroncová, J., & Emmerová, I. et al. (2009). Sociálna pedagogika. Vývoj a súčasný stav [Social Pedagogy. Development and Current State]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  5. Hroncová, J., & Walancik, M. et al. (2009). Vybrané problémy slovenskej a poľskej sociálnej pedagogiky [Selected Problems of Slovak and Polish Social Pedagogy]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  6. Hroncová, J. et al. (2012). Sociálna pedagogika na Slovensku: (história a súčasnosť) [Social Pedagogy in Slovakia: (History and Present)]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  7. Hroncová, J., & Emmerová, I. et al. (2012). Sociálny pedagóg v škole [Social Pedagogue in School]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  8. Hronec, M. (2010). Ekonomické aspekty výchovy a vzdelávania [Economic Aspects of Upbringing and Education]. Banská Bystrica: Faculty of Economics, Matej Bel University.
  9. Kraus, B., & Poláčková, V. et al. (2001). Člověk - prostředí - výchova [Human - Environment - Education]. Brno: Paido.
  10. Kraus, B. (2008). Základy sociální pedagogiky [Basics of Social Pedagogy]. Prague: Portál.
  11. Marburger, H. (1979). Entwicklung und Konzepte der Sozialpädagogik. München: Juventa.
  12. Matoušek, O., & Kroftová, A. (1998). Mládež a delikvence [The Youth and Delinquency]. Prague: Portál.
  13. Paučíková, D. (2011). Inštitucionálne a legislatívne zabezpečenie sociálno-výchovnej starostlivosti v súčasnosti a jej diferenciácia [Current Institutional and Legislative Security of Socio-Educational Care and Its Diferentiation]. In J. Hroncová, I. Emmerová, & M. Walancik et al., Pedagogika sociálnej starostlivosti [Pedagogy of Social Treatment]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  14. Schilling, J. (1999). Sociálna práca. Hlavné smery vývoja sociálnej pedagogiky a sociálnej práce [Social Work. Main Directions of the Development of Social Pedagogy and Social Work]. Trnava: University of Trnava.
  15. Wroczyński, R. (1968). Sociálna pedagogika [Social Pedagogy]. Bratislava: SPN.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.