Social Pathology and Prevention 2018, 4(1):21-28 | DOI: 10.25142/spp.2018.002

PREVENTIVE AND SOCIO-EDUCATIONAL WORK OF SOCIAL PEDAGOGUES IN PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS IN THE SLOVAKIA

Ingrid Emmerová
Faculty of Education, Catholic University in Ružomberok, Department of Pedagogy and Special Pedagogy

The study deals with the issue of preventive and socio-educational work of social pedagogues in schools in the Slovak republic. The current situation raises the social need for increased effectiveness of prevention and its professionalization in schools. It is therefore necessary to carry out socio-educational preventive activities in contemporary schools, where the school’s social educator’s plays an important role. The aim of the study was analyses legislative possibilities and actual activities of social pedagogues in schools in Slovakia.

Klíčová slova: prevention, socio-educational work, social pedagogue, school social pedagogue

Zveřejněno: 23. září 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Emmerová I. PREVENTIVE AND SOCIO-EDUCATIONAL WORK OF SOCIAL PEDAGOGUES IN PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS IN THE SLOVAKIA. Social Pathology and Prevention. 2018;4(1):21-28. doi: 10.25142/spp.2018.002.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Blaštíková, L., Skopalová, J., & Zelinka, J. (2015). Competence of primary schools in the prevention of risk behaviour - school prevention methodologist. Social Pathology & Prevention, 1(2), 11-38. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Blaštíková, L. (2016). Zkušenosti sociálního pedagoga [Experience of Social Pedagogue]. Prevence [Prevention], 2016(1), 8-9.
  3. Csémy, L., Hrachovinová, T., Starostová, O., & Čáp, P. (2014). Agresivní chování ve školách ČR z pohledu učitelů a žáků 2. stupně základních škol [Aggressive Behaviour in Schools in the Czech Republic from the Perspective of Teachers and Junior High School Pupils]. Prague: Centrum výzkumu protidrogových služeb a veřejného zdraví [Research Centre of Anti-Drug Services and Public Health]. Retrieved from www.cepros.cz
  4. Dulovics, M., & Kamenská, J. (2017). Analysis of cyber-bullying forms by aggressors in elementary and secondary schools. The New Educational Review, 49(3), 126-137. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Espelage, D., Anderman, E. M., Brown, V. E., Jones, A., Lane, K. L., McMahon, S. D., … Reynolds, C. R. (2013). Understanding and preventing violence directed against teachers: Recommendations for a national research, practice and policy agenda. American Psychologist, 68(2), 75-87. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Garrett, L. (2014). The student bullying of teachers: An exploration of the nature of the phenomenon and ways in which it is experienced by teachers. Aigne, 5(1), 19-40.
  7. Heimgartner, A., & Sting, S. (2013). The establishment of school social work in Austria - From a project to a regular offer. Center for Educational Policy Studies Journal, 3(2), 119-134. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Hroncová, J. (2017). Sociálny pedagóg v škole - jeho profil, kompetencie a problémy v praxi [Social Pedagogue at School - Profile, Competences and Problems in Practice]. In Socialia 2017 (pp. 18-27). Banská Bystrica: Belianum.
  9. Janiš, K., Jr., & Kolaříková, M. (2015). Barriers to preschool education from the perspective of the parents of preschool aged children in environments at risk of social exclusion. Social Pathology & Prevention, 1(2), 83-91. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Janiš, K., Jr., & Skopalová, J. (2017). Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji. I. Pedagogické aspekty [Professional Preparedness of Teachers in the Area of Risk Behaviour and Its Prevention in the Moravian-Silesian Region. I. Pedagogical Aspects]. Opava: Faculty of Public Policies in Opava, Silesian University in Opava.
  11. Kerstens, J., & Veenstra, S. (2015). Cyber bullying in the Netherlands: A criminological perspective. International Journal of Cyber Criminology, 9(2), 144-161.
  12. Kopčanová, D. (2014). Predbežná analýza depistáže detí zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia [Preliminary Analysis of a Screening Test of Children from Socially Disadvantaging Environment]. In Komplexný poradenský systém prevencie a ovplyvňovania sociálnopatologických javov v školskom prostredí [Complex Counselling System of Prevention and Moderation of Socio-Pathological Phenomena in School Environments] (no. 4, pp. 28-39). Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie [Research Institute for Child Psychology and Pathopsychology].
  13. Kopecký, K., & Szotkowski, R. (2017). Cyberbullying, cyber aggression and their impact on the victim - The teacher. Telematic and Informatics, 34(2), 506-517. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kušević, Z., & Melša, M. (2017). Aggression in children and adolescents. Socijalna Psihijatrija, 45(2), 105-116. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Správa o stave vytvárania podmienok inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia v základných školách v školskom roku 2014/2015 v SR [Report on the State of Creating Conditions for Inclusive Education of Pupils from Socially Disadvantaged Environments in Elementary Schools in the School Year 2014/2015 in the Slovak Republic]. (2015). Bratislava: Štátna školská inšpekcia [National School Inspection]. Retrieved from www.ssiba.sk
  16. Tomczyk, Ł., & Kopecký, K. (2016). Children and youth safety on the Internet: Experiences from Czech Republic and Poland. Telematics and Informatics, 33(3), 822-833. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Valois, R. F., Zullig, K. J., & Revels, A. A. (2017). Aggressive and violent behavior and emotional self-efficacy: Is there a relationship for adolescents?. Journal of School Health, 87(4), 269-277. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. von Grundherr, M., Geisler, A., Stoiber, M., & Schäfer, M. (2017). School bullying and moral reasoning competence. Social Development, 26(2), 278-294. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Zákon č. 245/2008 Z. z., o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov [Act No. 245/2008 Coll., on Upbringing and Education (School Act) and on Changes and Amendments to Some Acts]. (2008).
  20. Zákon č. 317/2009 Z. z., o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov [Act No. 317/2009 Coll., on Pedagogical Employees and Professional Employees and on Changes and Amendments to Some Acts]. (2009).

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.