Social Pathology and Prevention 2018, 4(2):71-80 | DOI: 10.25142/spp.2018.011
SOCIAL EDUCATORS AND THEIR OPTIONS OF PREVENTIVE ACTIONS AT ELEMENTARY SCHOOLS
- Faculty of Humanities, Tomas Bata University in Zlín, Department of Pedagogical Sciences
Our article deals with the environment of elementary school, which is specific in many respects. Our goal does not consist in analyzing in all factors that shape and influence the elementary school environment, but we focus primarily on the area of preventive actions, at the level of primary prevention in relation to pupils of higher elementary school (10–15 year old pupils). Such actions are most frequently implemented by the school prevention methodist at the elementary school. However, at present, also other professions are developed to be active in the area of prevention at the elementary school. Our goal consists in introducing and describing the options of preventive actions of the social educator at the elementary school. The article analyzes crucial documents dealing with prevention. We further offer some results of studies concerning the issue of risk behaviour in connection with the profession of social educator.
Klíčová slova: environment of elementary school, primary prevention in relation to pupils, documents dealing with prevention
Zveřejněno: 18. prosinec 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Bakošová, Z. (2008). Sociálna pedagogika ako životná pomoc [Social Education as Life Support] (3rd extended and updated ed.). Bratislava: Public Promotion.
- Bakošová, Z. (2015). Sociálny pedagóg v škole a jeho činnosť s cieľovými skupinami [Social Educators in Schools and Their Activities with Target Groups]. In Socialia 2015: možnosti uplatnění sociálního pedagoga/sociální pedagogiky v současné společnosti [Socialia 2015: Application Possibilities of Social Educator/Social Education in Contemporary Society]. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Blaštíková, L. (2015). Klima školy a jeho ovlivnění školním metodikem prevence a sociálním pedagogem v základní škole [School Climate and The Influence of the School Prevention Methodologist and Social Pedagogue at Primary School]. Olomouc: Palacký University Olomouc.
Přejít k původnímu zdroji...
- Burke, C. (2014). Fleeting pockets of anarchy. Streetwork. The exploding school. Paedagogica Historica, 50(4), 433-442.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čech, T. (2012). Prevence [Prevention]. In M. Miovský, Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování [Expository Dictionary of Basic Concepts of Educational Prevention of Risk Behavior] (pp. 107-112). Prague: Charles University.
- Černý, M. (2010). Základní úrovně provádění primární prevence [The Basic Level of Implementation of Primary Prevention]. In M. Miovský, L. Skácelová, J. Zapletalová, P. Novák, et al., Primární prevence rizikového chování ve školách [Primary Prevention of Risk Behavior in Schools] (pp. 42-43). Prague: Association SCAN, Charles University.
- Hroncová, J. (2015). Súčasné problémy a možnosti ďalšieho vzdelávania sociálnych pedagógov v praxi a participácia Banskobystrickej školy sociálnej pedagogiky na jeho realizácii [Current Problems and Possibilities of Life-Long Education of Social Educators in Practice and the Participation of the Banská Bystrica School of Social Education on Its Implementation]. In Socialia 2015: možnosti uplatnění sociálního pedagoga/sociální pedagogiky v současné společnosti [Socialia 2015: Application Possibilities of Social Educator/Social Education in Contemporary Society]. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Hutyrová, M. et al. (2013). Prevence rizikového a problémového chování [Prevention of Risk and Problem Behaviours]. Olomouc: Palacký University Olomouc.
- Kraus, B. (2014). Základy sociální pedagogiky [Basics of Social Pedagogy]. Prague: Portál.
- Kupčík, O., & Skopalová, J. (2014). Klima třídy na 2. stupni základních škol z hlediska projevů rizikového chování ve třídě [The Class Climate at Second Stage of Primary Schools in View of Risk Behaviour in the Class]. [DVD]. Olomouc: Palacký University Olomouc.
- Matoušek, O. et al. (2013). Metody a řízení sociální práce [Methods and Management of Social Work]. Prague: Portál.
- Miovský, M. (2010). Historie a současné pojetí primární prevence rizikového chování v České republice [History and Current Concept of Primary Prevention of Risk Behaviour in the Czech Republic]. In M. Miovský, L. Skácelová, J. Zapletalová, P. Novák, et al., Primární prevence rizikového chování ve školství [Primary Prevention of Risk Behavior in Schools] (pp. 13-28). Prague: Association SCAN, Charles University in Prague & Togga.
- Miovský, M. (2015). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování [Expository Dictionary of Basic Concepts of Educational Prevention of Risk Behavior]. Prague: Charles University, First Faculty of Medicine, Adictology Clinic.
- Miovský, M. et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství [Risk Behaviour Prevention in Schools]. Prague: Charles University, First Faculty of Medicine, Adictology Clinic.
- Miovský, M., Skácelová, L., Čablová, L., Veselá, M., & Zapletalová, J. (2012). Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy [The Design of Recommended Minimum Prevention Program Structure for the Prevention of Risk Behaviour for Primary School]. Prague: Charles University in Prague & Togga.
- MŠMT. (2004a). Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů [Act No. 561/2004 Coll., on Preschool, Elementary, Secondary, Higher Professional and Other Education, as Amended]. Retrieved December 7, 2016, from http://www.msmt.cz/dokumenty/novyskolskyzakon
- MŠMT. (2004b). Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů [Act No. 563/2004 Coll., on Educators and on the Amendment to Some Other Acts]. Retrieved December 7, 2016, from http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich-k-1-lednu
- MŠMT. (2005). Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů [Decree No. 72/2005 Coll., on Provision of Advisory Activities at Schools and in School Advisory Centres, as Amended]. Retrieved December 7, 2016, from http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-72-2005-sb-1
- MŠMT. (2010). Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních [Methodical Recommendation to Primary Prevention of Risk Behaviour of Children, Pupils and Students at Schools and in Educational Institutions]. Retrieved January 11, 2015, from www.msmt.cz/uploads/ Metodickedoporuceniuvodnicast.doc
- MŠMT. (2013). Národní strategie primární prevence rizikového chování u žáků na období 2013-2018 [National Strategy of Primary Prevention of Risk Behaviour of Pupils for the Period of 2013-2018]. Retrieved December 11, 2014, from www.msmt.cz/file/20270
- Rejzek, J. (2001). Etymologický slovník [Etymological Dictionary]. Voznice: Leda.
- Stephens, P. (2013). Social pedagogy: Heart and Head. Bremen: EHV.
- Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů [Act No. 359/1999 Coll., on Social-legal Protection of Children, as Amended]. (1999). Retrieved December 19, 2016, from https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-359#cast1
- Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů [Act No. 108/2006 Coll., on Social Services, as Amended]. (2006). Retrieved December 7, 2016, from http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108
- Zákon č. 317/2009 Z. z., o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov [Act No. 317/2009 Coll., on Professional and Educational Employees and on Changes and Amendments to Some Acts]. (2009). Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky [Ministry of Education, Science, Research and Sport of the Slovak Republic]. Retrieved December 7, 2016, from https://www.minedu.sk/6826-sk/zakon-c-3172009-z-z-o-pedagogickychzamestnancocha-odbornych-zamestnancoch-a-o-zmene-a-doplneni-niektorychzakonov/
- Zemančíková, V. (2014). Problémové správanie žiakov a úloha sociálneho pedagóga v reflexii učiteľov [Problematic Behaviour of Students and the Role of the Social Pedagogue in Teacher's Self-assessment]. Sociální pedagogika [Social Education], 2(1), 22-36.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.