Social Pathology and Prevention 2019, 5(2):33-44 | DOI: 10.25142/spp.2019.011

PROFESSIONAL READINESS OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS IN ADDRESSING AND PREVENTING RISK BEHAVIOR

Eva Urbanovská1, Alena Petrová2
1 Faculty of Humanities, University of Žilina, Department of Pedagogical Studies
2 Faculty of Education, University of Ostrava, Department of Educational and School Psychology

The paper focuses on the personality of a teacher and his role in the primary prevention of the risk behavior. The article presents the partial results of a questionnaire survey that has been carried out in 2017 with 302 teachers at 12 elementary schools and multi-annual high schools as a partial output of the project RRC/08/2016 Professional readiness of primary school teachers for the risk behavior and its prevention in the Moravian-Silesian Region. The aim of the questionnaire survey was to find out about the relevant facts on the current readiness of elementary school teachers for the risk behavior and its prevention from the point of view of the actual teachers. The questionnaire has been designed by the authors of this paper (consisting of 46 scalable items and 7 open items). Only data from scalable items are included in the paper. The majority of teachers are ready to cooperate with their colleagues and other professionals in the field of solution and prevention of the risk behavior. Most of them find the prevention activities beneficial, they incorporate them into their lessons. When looking for a solution to a given problem as well as when practicing prevention activities, the teachers make use of the discussion with students. Although the obtained results might be region-specific, the authors are of the opinion that these can be regarded as relevant and inspiring for the professional and teaching public.

Klíčová slova: primary prevention, risk behavior, teacher, professional readiness, elementary school, questionnaire survey

Vloženo: 5. únor 2020; Revidováno: 17. duben 2020; Přijato: 14. květen 2020; Zveřejněno: 26. říjen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Urbanovská E, Petrová A. PROFESSIONAL READINESS OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS IN ADDRESSING AND PREVENTING RISK BEHAVIOR. Social Pathology and Prevention. 2019;5(2):33-44. doi: 10.25142/spp.2019.011.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Csémy, L., Hrachovinová, T., Čáp, P., & Starostová, O. (2014). Agresivní chování dospívajících: prevalence a analýza vlivu faktorů z oblasti rodiny, vrstevnických vztahů a školy [Aggressive behavior of adolescents: prevalence and analysis of the role of family, peer and school-related factors]. Československá psychologie, 58(3), 242-253.
  2. Haggerty, R. J., & Garmezy, N. (1996). Stress, risk and resilience in children and adolescents: processes, mechanisms and interventions. Cambridge: Cambridge University Press.
  3. Jedlička, R. et al. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících: prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada.
  4. Jennings, P. A., Brown, J. L., Frank, J. L., Doyle, S., Oh, Y., Davis, R., … Greenberg, M. T. (2017). Impacts of the CARE for Teachers program on teachers' social and emotional competence and classroom interactions. Journal of Educational Psychology, 109(7), 1010-1028. doi: 10.1037/edu0000187 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Kolaříková, M., Petrová, A., & Urbanovská, E. (2017). Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji. II. Psychologické aspekty. Opava: Slezská univerzita v Opavě [Silesian University in Opava].
  6. Kraus, B. et al. (2001). Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido.
  7. Lopes, J. et al. (2017). Teacher's Classroom Management Behavior and Students' Classroom Misbehavior: A Study with 5th through 9th-Grade Students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(3), 467-490. doi: 10.14204/ejrep.43.17075 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Miovský, M. et al. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN.
  9. Rucinski, C. L., Brown, J. L., & Downer, J. T. (2018). Teacher-child relationships, classroom climate, and children's social-emotional and academic development. Journal of Educational Psychology, 110(7), 992-1004. doi: 10.1037/edu0000240 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Sádovská, A., & Kusý, P. (2019). Vzťah interakčného štýlu učiteľa a seba-vnímanej životnej zmysluplnosti v kontexte prosociálnosti [Relation between teacher interaction style and self-perceived meaning in life in the context of prosociality]. Československá psychologie, 63(4), 476-490.
  11. Skopalová, J., & Janiš, K. (2017). Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji. I. Pedagogické aspekty. Opava: Slezská univerzita v Opavě [Silesian University in Opava].
  12. Špatenková, N. et al. (2017). Krize a krizová intervence. Praha: Grada.
  13. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
  14. Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  15. Werner, E. E. (1990). Protective factors and individual resilience. In S. J. Meisels, & J. P. Shonkoff (Eds.), Handbook of early childhood intervention (pp. 97-116). New York: Cambridge University Press.
  16. Zimmermann, P. (2002). Von Bindungserfahrungen zur individuellen Emotionsregulation: das entwicklungspsychopathologische konzept der Bindungstheorie. In A. Buchheim, & H. Kächele, Klinische Bindungsforschung (pp. 147-161). Stuttgart: Schattauer.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.