Social Pathology and Prevention 2021, 7(1):11-33 | DOI: 10.25142/spp.2021.005
Positive Impact of the Snoezelen Concept on Children and Pupils with Health Disabilities
- 1 Faculty of Public Policies, Silesian University, Institute of Special Education
The literature review analyses 17 diploma theses which focus on the educational possibilities of using the Snoezelen concept in children and pupils with moderate, severe, and profound intellectual disabilities, multiple disabilities, autism spectrum disorder, andpupilswithhearingimpairment. Snoezelenis thenamegiventoapproaches, strategies, and special pedagogical support, implemented
through various methods, techniques, and means to activate development, stimulate interest, motivate cognition, and mediate personal experience in people of different ages, but especially in children and pupils with multiple disabilities of different aetiology or causality. The results of the literature review clearly demonstrate the sustainability and high level of use of the Snoezelen concept in the education of pupils with severe disabilities in special schools, under the guidance of fully competent special educators during the period of compulsory education.
Klíčová slova: literature review, Snoezelen, pupil with intellectual disability, pupil with autism spectrum disorder, pupil with multiple disabilities, special primary school
Vloženo: 14. září 2021; Revidováno: 14. září 2021; Přijato: 4. říjen 2021; Zveřejněno: 10. leden 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Bearman, M. L., Smith, C., Carbone, A., Slade, S., Baik, C., Hughes-Warrington, M. T. E., & Neumann, D. L. (2012). Systematic Review Methodology in Higher Education. Higher Education Research and Development, 31(5), 625-640.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cacková, A. (2009). Využití Snoezelenu jako prevence sebepoškozování u jedinců s kombinovaným postižením (diplomová práce) [Use of Snoezelen as a Prevention of Self-harm in Individuals with Multiple Disabilities (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Cmajdálková, D. (2019). Strukturované vyučování v prostředí Snoezelen na základní škole speciální (diplomová práce) [Structured Teaching in a Snoezelen Environment at a Special Primary School (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Davies, C. (2012). Creating Multi-sensory Environments: Practical Ideas for Teaching and Learning. London and New York: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dítětová, J. (2016). Využití konceptu Snoezelen jako prostředku k podpoře edukace na základní škole speciální (diplomová práce) [The Use of the Snoezelen Concept to Support Education at a Special Primary School (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Filatova, R. (2014). Snoezelen-MSE. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef. Filatova, R., & Janků, K. (2011). Snoezelen. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef.
- Filatova, R., & Janků, K. (2011). Snoezelen. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef.
- Fowler, S. (2008). Multisensory Rooms and Environments: Controlled Sensory Experiences for People with Profound and Multiple Disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A Typology of Reviews: An Analysis of 14 Review Types and Associated Methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hulsegge, J., & Verheul, A. (1997). Snoezelen - Eine andere Welt [Snoezelen - Another World]. Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
- Janků, K. (2010). Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením [Use of the Snoezelen Method in People with Intellectual Disabilities]. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Janků, K. (2018). Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu [Snoezelen in Theory, Practice and Research]. Opava: Slezská univerzita.
- Krausová, V. (2013). Využití multismyslové místnosti Snoezelen a prvků bazální stimulace u dětí s těžkým postižením (diplomová práce) [Use of Multisensory Room Snoezelen and Elements of Basal Stimulation in Children with Severe Disabilities (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Krchová, D. (2019). Snoezelen jako prostředek rozvoje smyslového vnímání u žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením (diplomová práce) [Snoezelen as a Means of Developing Sensory Perception in Pupils with Moderate and Severe Intellectual Disabilities (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Krzyžanková, L. (2006). Snoezelen jako metoda pozitivní bazální stimulace (diplomová práce) [Snoezelen as a Method of Positive Basal Stimulation (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Macků, K. (2016). Účinnost pomůcek používaných ve Snoezelenu u dětí s poruchou autistického spektra předškolního věku (diplomová práce) [Efficacy of Aids used in Snoezelen in Children with Autism Spectrum Disorder of Preschool Age (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Matějíčková, S. (2019). Využití Snoezelenu pro žáky s poruchou autistického spektra (diplomová práce) [Use of Snoezelen for Pupils with Autism Spectrum Disorder (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Matějková, L. (2018). Využití Snoezelen konceptu při edukaci žáků s těžkým mentálním postižením (diplomová práce) [The Use of the Snoezelen Concept in the Education of Pupils with Severe Intellectual Disabilities (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Mertens, K. (2003). Snoezelen - Eine Einführung in die Praxis [Snoezelen - An Introduction to Practice]. Dortmund: Verlag modernes Lernen.
- Mertens, K. (2005). Snoezelen Anwendungsfelder in der Praxis [Snoezelen Fields of Application in Practice]. Dortmund: Verlag modernes Lernen.
- Nečasová, L. (2015). Rozvoj smyslového vnímání v místnosti Snoezelen na ZŠ speciální pro žáky se středně těžkým a těžkým mentálním postižením (diplomová práce) [Development of Sensory Perception in the Snoezelen Room at a Special Primary School for Pupils with Moderate and Severe Intellectual Disabilities (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Opatřilová, D. (2013). Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami [Education of People with Severe Disabilities and Multiple Disabilities]. Brno: Masarykova univerzita.
- Orieščiková, H. (2015). What will be the next special educational system? Milano: EDUCatt-Ente per il diritto allo studio universitario dell'Università Cattolica.
- Orieščiková, H., & Hrčová, J. (2010). Snoezelen. Ružomberok: Verbum.
- Pagliano, P. (2001). Using a Multisensory Environment. London: David Fulton Publishers.
- Pagliano, P. (2012). The Multisensory Handbook. A Guide for Children and Adults with Sensory Learning Disabilities. New York: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pešatová, M. (2021). Rozvoj smyslového vnímání v místnosti Snoezelen na ZŠ speciální (diplomová práce) [Development of Sensory Perception in the Snoezelen Room at Special Primary School (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Piknerová, T. (2020). Vliv konceptu Snoezelen na sociální interakci žáků s kombinovaným postižením (diplomová práce) [The Influence of the Snoezelen Concept on the Social Interaction of Pupils with Multiple Disabilities (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Plecháčková, M. (2009). Využití multismyslové místnosti Snoezelen u dětí se sluchovým postižením (diplomová práce) [Use of Multisensory Room Snoezelen for Children with Hearing Impairment (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Saňáková, J. (2018). Využití konceptu bazální stimulace a metody Snoezelen na základní škole speciální (diplomová práce) [Use of the Concept of Basal Stimulation and the Method of Snoezelen at a Special Primary School (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Schwanecke, F. (2004). Snoezelen: Möglichkeiten und Grenzen in Verschiedenen Anwendungsbereichen [Snoezelen: Possibilities and Limits in Different Areas of Application]. Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
- Šoupalová, J. (2009). Aspekty využívání multisenzorické místnosti Snoezelen (diplomová práce) [Aspects of Using the Multisensory Room Snoezelen (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Švarcová, I. (2011). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče [Mental Retardation: Education, Upbringing, Social Care]. Praha: Portál.
- Vančová, A. (2010). Pedagogika viacnásobne postihnutých [Pedagogy of the Multiple Disabled]. Bratislava: Kinezis Klub Tatry.
- Verheul. A. (2008). Snoezelen - Materials Homemade. Ede, Netherlands: Ad Verheul.
- Vostrejšová, D.(2009). Působení Snoezelenupřistimulacijedincůstěžkýmakombinovaným postižením (diplomová práce) [The Effect of Snoezelen in the Stimulation of Individuals with Severe and Multiple Disabilities (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
- Zedková, B. (2014). Možnosti využití metody Snoezelen při vzdělávání žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami (diplomová práce) [Possibilities of Using the Snoezelen Method in the Education of Pupils with Severe Disabilities and Multiple Disabilities (Diploma Thesis)]. Brno: Masarykova univerzita.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.