Social Pathology and Prevention 2021, 7(1):77-87 | DOI: 10.25142/spp.2022.001
HOLISTIC MUSIC THERAPY AS ONE OF THEPREVENTIVE ACTIVITIES IN PUPILS WITH PROBLEM BEHAVIOR
- 1 Mateřská škola a základní škola speciální Diakonie ČCE Ostrava
The paper provides insight into the implementation of music therapy activities within holistic music therapy. In its first part, it conveys theoretical information about holistic music therapy, which can be very flexibly applicable. In the second part, the author focuses on the application of
music therapy in a special primary school environment with a target group of students with a combined disability and severe mental disability. It presents the forms, the course of lessons, the specifics of music therapy activities and a specific case study of the student, in which he
describes the course of music therapy lessons. The last part of the paper consists of a description of the project of holistic music therapy for pupils with manifestations of problematic and risky behavior in the primary school in Bohumín and its evaluation.
Keywords: comprehensive music therapy, educational drumming, special primary school, pupils with problem behavior, project
Received: January 10, 2022; Revised: January 10, 2022; Accepted: January 10, 2022; Published: January 10, 2022 Show citation
References
- GWYNETH, D. S. (2005). Neverbální komunikace dětí: Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál. ISNB 80-7367-043-7
- HALPERN, S., LINGERMAN, H. (2005). Muzikoterapie Léčivá síla hudby. Bratislava: Ekokonzult. ISBN 80-8079-044-2
- HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. (2012). Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISNB 978-80-244-3323-3
- KANTOR, J. (2005). Muzikoterapie. In MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. 1 (s. 169-195). Olomouc: UK Olomouc. ISBN 80-244-1075-3.
- KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9
- MAREK, V. (2003). Tajné dějiny hudby. Praha: Eminent. ISBN 80-7281-125-8
- MAREK, V. (2003). Hudba jinak: Hudební nástroje a styly, které mohou zlepšit vaše zdraví a změnit váš život. Praha: Eminent. ISNB 80-7281-125-8
- MÜLLER, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice. 1. vydání. Olomouc: UP Olomouc, 295 s. ISBN 80-244-1075-3.
- PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) (2001). Terapie ve speciálně pedagogické péči. 1. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-010-7.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. (2004). Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Vyd. 2. Praha: Parta, s. 443. ISBN 80-732-0063-5.
- VÍTKOVÁ, M. (2001). Model "vnímání-představy-myšlení" jako základ terapií ve speciálně pedagogické péči. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, s. 11-17. ISBN 80-7315-010-7.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.