Social Pathology and Prevention 2022, 8(1):31-55 | DOI: 10.25142/spp.2023.001
PUPILS’ VIEW ON SOCIO-PATHOLOGICAL PHENOMENA
- 1 Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, ÚSPED
The main goal of the research was to determine the degree of occurrence and prevention of socio-pathological phenomena in primary school pupils established according to Paragraph 16, Section 9 of the Education Act. Based on the main goal, partial goals were set, which were
focused mainly on finding the most common socio-pathological phenomena at the primary school established according to Paragraph 16, Section 9 of the Education Act, as well as how pupils perceive primary prevention at the primary school established according to Paragraph 16, Section 9 of the Education Act, and which topics in the field of prevention of socio-pathological phenomena are most often dealt with by teachers, educators, parents and legal guardians at the primary school established according to Paragraph 16, Section 9 of the Education Act. Three hypotheses were based on the goals given, which were verified in a research survey. To achieve the objective of the research survey, a quantitative method was used in the form of a self-designed questionnaire. The sample consisted of 83 respondents who participated in the research survey. The research survey showed that the appearance of socio-pathological phenomena in pupils in selected primary schools
established according to Paragraph 16, Section 9 of the Education Act is more frequent than expected. Most of the pupils in selected primary schools face socio-pathological phenomena, most of them substance abuse and aggressive behavior. On the other hand, the issue of cyberbullying occurs the least among primary school pupils established according to Paragraph 16, Section 9 of the Education Act. From the point of view of pupils, primary prevention in selected primary schools is sufficient.
Klíčová slova: socio-pathological phenomena, bullying, truancy, aggressive behavior, pupils with mild intellectual disabilities, prevention
Vloženo: 29. srpen 2022; Revidováno: 29. srpen 2022; Přijato: 9. leden 2023; Zveřejněno: 13. duben 2023 Zobrazit citaci
Reference
- BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., & VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe [Inclusive Didactics in Primary School Practice: Theory, Research, and Practice]. Brno: Masarykova univerzita, 2020.
- BUDÍNSKÁ, M. Školské inkluzivní koncepce krajů [School Inclusive Concept of Regions]. Prevence. 2014, roč. 11, č. 4, s. 4-5.
- ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí [School and Its Preventive-Educational Strategy as a Prerequisite for the Development of Children's Competencies]. Prevence. 2011, roč. 8, č. 7, s. 4.
- ČERNÝ, M., & LEJČKOVÁ, P. Zaostřeno na drogy 2. Systémový přístup v prevenci užívání návykových látek: Co funguje a nefunguje v primární prevenci [Focus on Drugs 2. A Systemic Approach to Substance Abuse Prevention: What Works and What Does Not Work in Primary Prevention]. Praha: Úřad vlády ČR, 2007.
- DEAN, A. G. et al. The Epi Info Manual: Version 6.02. A Word Processing, Database, and Statistics System for Public Health on IBM-compatible Microcomputers. London: Brixton Books, 1994.
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu [Introduction to Educational Research]. Brno: Paido, 2010.
- HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče [The Child in the Personality Concept: Turning to the Child as a Challenge and a Task for Teachers and Parents]. Praha: Portál, 2009.
- HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat [Overview of Statistical Methods: Data Analysis and Meta-analysis]. Praha: Portál, 2015.
- CHMELÍKOVÁ, J. Realizace primární prevence na školách s vysokým počtem romských žáků v Brně [Realize of Primary Prevention in Schools with a Large Number of Roma Pupils in Brno]. Prevence. 2014, roč. 11, č. 1, s. 11-12.
- JACKSON, K. Substance Abuse in People with Intellectual and Developmental Disabilities - Breaking Treatment Barriers. Social Work Today. 2013, vol. 13, no. 5, p. 26.
- JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie [educational Problems with Pupils from the Perspective of Deep Psychology]. Praha: Portál, 2011.
- JESSOR, R., TURBIN, M. S., COSTA, F. M., DONG, Q., ZNAHG, H., & CHANGHAI, W. Adolescent Problem Behavior in China and the United States: A Cross-National Study of Psychosocial Protective Factors. Journal of Research on Adolescence. 2003, vol. 13, no. 3, p. 329-360.
Přejít k původnímu zdroji...
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze [(In) prepared Teacher and Pupil from the Environment of Social Exclusion]. Opava: Slezská univerzita, 2015.
- KALEJA, M., PREČUCHOVÁ ŠTEFANOVIČOVÁ, A., & ŠULOVSKÁ, M. Problémové sprá-vanie verzus poruchy správania u žiakov základných škôl [Problem Behavior versus Behavioral Disorders in Primary School Pupils]. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014.
- LIN, E., BALOGH, R., MCGARRY, C., SELICK, A., DOBRANOWSKI, K., WILON, A. S., & LUNSKY, Y. Substance-related and Additive Disorders among Adults with Intellectual and Developmental Disabilities (IDD): An Ontario Population Cohort Study. BMJ Open. 2016, vol. 6, no. 9, p. 1-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MARTANOVÁ, V. P. et al. Úvod do primární prevence rizikového chování ve škole [Introduction to Primary Prevention of Risky Behavior in School]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školská poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2012.
- MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování [Examples of Good Practice in School Prevention Programs of Risky Behavior]. Praha: Univerzita Karlova & Togga, 2012.
- MURRAY, A. J., OBSUTH, I., EISNER, M., & RIBEAUD, D. Shaping Aggressive Personality in Adolescence: Exploring Cross-Lagged Relations between Aggressive Thoughts, Aggressive Behaviour, and Self-Control. Personality and Individual Differences. 2016, vol. 97, no. 1, p. 1-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- PALOVÁ, K., & ŠMAHAJ, J. Práce školního psychologa se třídou na základních školách [The Work of a School Psychologist with a Class in Primary Schools]. E-psychologie. 2020, roč. 14, č. 1, s. 1-18.
Přejít k původnímu zdroji...
- NIELSEN SOBOTKOVÁ, V. et al. Rizikové a antisociální chování v adolescence [Risky and Antisocial Behavior in Adolescence]. Praha: Grada, 2014.
- SHARP, E. H., CALDWELL, L. L., GRAHAM, J. W., & RIDENOUR, T. A. Individual Motivation and Parental Influence on Adolescents' Experiences of Interest in Free Time: A Longitudinal Examination. Journal of Youth and Adolescence. 2006, vol. 35, no. 3, p. 359-372.
Přejít k původnímu zdroji...
- SKOPAL, O., DOLEJŠ, M., & SUCHÁ, J. Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň [Selected Personality Traits and Risky Forms of Behavior in Czech Pupils]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014.
- SKUTIL, M. et al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství [Basics of Pedagogical-Psychological Research for Teaching Students]. Praha: Portál, 2011.
- SMITH, P. K. Adolescence: A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press, 2016.
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče [Mental Retardation: Education, Upbringing, Social Care]. Praha: Portál, 2011.
- THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt [Developmental Psychology: Changes in the Human Psyche from Conception to Death]. Praha: Portál, 2015.
- URBAN, L., DUBSKÝ, L., & BAJURA, J. Sociální deviace [Social Deviation]. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012.
- VACEK, J., GABRHELÍK, R., ROKOSOVÁ, K., PETRENKO, R., & MYŠKOVÁ, L. Prevence rizikového chování ve školách v České republice za školní rok 2017/18: Údaje evidované Systémem evidence preventivních aktivit [Prevention of Risky Behavior in Schools in the Czech Republic for the School Year 2017/18: Data Registered by the Preventive Activity Registration System]. Adiktologie v preventivní a léčebné praxi. 2019, roč. 2, č. 1, s. 32-46.
- VÁGNEROVÁ, M., & LISÁ, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání [Developmental Psychology: Childhood and Adolescence]. Praha: Karolinum, 2021.
- VAVRYSOVÁ, L., & CHARVÁT, M. Osobnostní rysy adolescentů v ústavní výchově dle dotazníku HSPQ ve srovnání s normou populace [Personality Traits of Adolescents in Institutional Education According to the HSPQ Questionnaire Compared to the Population Norm]. Adiktologie. 2016, roč. 16, č. 4, s. 282-291.
- VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt [Inclusive Education of Pupils with Mild Intellectual Disabilities in Primary Schools: Research Project]. Brno: Masarykova univerzita, 2018.
- WALLIMAN, N. Your Research Project: Designing, Planning, and Getting Started.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.