Social Pathology and Prevention 2022, 8(2):37-48 | DOI: 10.25142/spp.2023.008
SOME ASPECTS OF CONTEMPORARY FAMILY TRENDS IN THE CONTEXT OF WEAKENING INTERGENERATIONAL TRANSMISSION
The article deals with the trends of the contemporary family, changes in its structure in comparison with the traditionally understood multigenerational family about the weakening of the position of grandparents and thus weakening their influence on the upbringing of
grandchildren in contemporary society. The theoretical analysis is supplemented by data from A. Št‘astná presented in the pilot study of the Contemporary Czech Family project and from P. Vlachová‘s research Senior in the Czech Family focused on the position of grandparents in the
family, their influence and the essential elements of the transgenerational transmission. The aim of this article is to clarify and present the essence of intergenerational learning and its importance in the family environment, and consequently to highlight the importance of developing
intergenerational activities in the contemporary family between grandparents and grandchildren as an important means and tool for their social learning.
Keywords: family, contemporary changes in the traditional family, multigenerational family, interaction and intergenerational transmission, grandparent involvement in the family
Received: May 4, 2023; Revised: June 5, 2023; Accepted: June 5, 2023; Published: October 20, 2023 Show citation
References
- BALOGOVA, B. Seniori v spektre súčasného sveta, 2.vyd. Prešov: Akcent print., 2009, 103 s. ISBN978-80-89295-19-7.
- BÖHMOVÁ, P. Agresívne poruchy správania a ich prevencia. Prevencia. 2011, roč. 10, č. 1, s. 35-39. ISSN 1336 - 3689.
- CABANOVÁ V. Sociálne determinanty rodiny vo vzťahu k edukačnej realite: analýza materiálnych, sociálnych a kultúrnych podmienok rodín na prípade Liptova). Rodina a rodinná výchova ako faktor rozvoja osobnosti. Žilina: Žilinská univerzita, 2010, s. 3-30. ISBN 978-80-554-0295-6.
- CABANOVÁ, V. Kontext rodiny a spoločnosti v čase globalizácie, alebo potrebujeme zachovať tradičnú rodinu? Rodina a škola. 2006, roč. 54, č. 3, s. 12. ISSN 0231-6463.
- CABANOVÁ, V. & ZEMANČÍKOVA. V. 2017 Family libraries and school success of pupils. Psychology research. 2017, vol. 7, no. 3, p. 154-163. ISSN 2159-5542.
- HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Vyd. 2., podstatně přeprac. a dopl. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.
- HAUSER-SCHÖNER, I. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-105-3.
- HOVANOVÁ, M. a ŠLOSÁR, D. Sanácia dysfunkčnej rodiny v pomáhajúcich profesiách. Košice: UPJŠ, 2020. ISBN 978-80-8152-858-3.
- JEDLIĆKOVÁ, P. Prohuman. Vedecko-odborný interdisciplinárny recenzovaný časopis, zameraný na oblasť spoločenských, sociálnych a humanitných vied. 2021. [cit. 15. 9. 2022]. Dostupné na internete: https://www.prohuman.sk/pedagogika/medzigeneracne- ucenie-ako-forma-prevencie-agresivneho-spravania.
- JUROVSKÝ, A. Soulad v rodinném živote. Bratislava, 1947.
- MATĚJČEK, Z. & DYTRYCH, Z. Radosti a strasti prarodičů, aneb, Když máte vnoučata. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-455-X.
- MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
- MÉSZÁROSOVÁ, J. et al. Medzigeneračné spolužitie v kontexte vývoja spoločnosti. Sociálno-zdravotnícke spektrum [online]. 2018, vol. 1, no.1 [cit. 23. 10. 2019]. Dostupné na internete:< https://www.szspektrum.eu/wp-content/uploads/2018/03/Meszarosova. pdf>. ISSN 1339-1577.
- MOORE, K. Frameworks for understanding the intergenerational transmission of poverty and well-being in developing countries, [Working paper 8], [online]. Birmingham : Chronic Poverty Research Centre, 2001-11, [cit. 5. 11. 2011]. ISBN 1-904049-07-9. URL: <http:// www.chronicpoverty.org/uploads/publication_files/WP08_Moore.pdf>.
- MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. 2., upr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
- NAPORA, E. Psychological Image of Seniorsin Poland. In: P.Escuder - Molon and S. Cabedo (eds.) Education and Quality of live of Senior Citizens. 2013, p. 62-66. Castellon I. University.
- PÉTIOVÁ, M. Šikanovanie v základných školách a stredných školách. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácii SR, 2015. ISBN 9788089354436.
- RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ L. a PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
- ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
- ŠŤASTNÁ, A. Výsledky pilotní studie projektu Současná česká rodina: Prarodiče, vnoučata a pandemie [online]. 2021. [cit. 21. 10. 2022]. Dostupné na internete: https://cdn.muni. cz/media/3334724/tema_pece-o-deti_babicky_page-0001.jpg.
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
- VLACHOVÁ, P. Senior v české rodine. Opava: Fakulta verejných politik SLU v Opavě, 2021.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.