Social Pathology and Prevention 2022, 8(2):49-63 | DOI: 10.25142/spp.2023.004
EARLY SOCIAL LEARNING AND CONSTANCY IN CLOSE RELATIONSHIP
- 1 First Faculty of Medicine Charles University
Social development starts early in the prenatal period and continues intensively throughout infancy. An infant’s experiences with a caregiver, their first close relationship, are encoded, stored, and used for further social development and functioning later in life. In this article, I outline a new theoretical view: through repetitive, sustained interaction with a primary caregiver infants acquire an implicit knowledge and higher memory schema of constancy in close relationship. That guides their ability to form and maintain close relationships not just in childhood, but throughout the lifespan as well. Furthermore, absence of a primary caregiver in infancy results in specific impairments in social functioning. Thus, I propose that absence of constancy in close relationship should be considered a specific form of early social adversity.
Klíčová slova: social groups, close and casual relationships, memory system, early social learning, memory schema primary caregiving, constancy in close relationship
Vloženo: 20. březen 2023; Revidováno: 11. duben 2023; Přijato: 11. duben 2023; Zveřejněno: 20. říjen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- ADOLPHS, R. The social brain: neural basis of social knowledge. Annual review of psychology. 2009, vol. 60, p. 693, doi: 10.1146/annurev.psych.60.110707.163514.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- AINSWORTH, M. D. S., & BELL, S. M. Attachment, exploration, and separation: Illustrated by the behavior of one-year-olds in a strange situation. Child Development. 1970, vol. 41, no. 1, p. 49-67.
Přejít k původnímu zdroji...
- ANDA, R. F., FELITTI, V. J., BREMNER, J. D., WALKER, J. D., WHITFIELD, C. H., PERRY, B. D., ... & GILES, W. H. (2006). The enduring effects of abuse and related adverse experiences in childhood. European archives of psychiatry and clinical neuroscience. 2006, 256, no. 3, p. 174-186. ISSN 0940-1334.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ASLIN R. N. Statistical learning: a powerful mechanism that operates by mere exposure. Wiley interdisciplinary reviews. Cognitive science. 2017, vol. 8, no. 1-2. Available from: https://doi.org/10.1002/wcs.1373.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BARGH, J. A., & SHALEV, I. The substitutability of physical and social warmth in daily life. Emotion. 2012, vol. 12, no. 1, p. 154.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BAUMAN, M. D., LAVENEX, P., MASON, W. A., CAPITANIO, J. P., & AMARAL, D. G. The development of social behavior following neonatal amygdala lesions in rhesus monkeys. Journal of cognitive neuroscience. 2004, vol. 16, no. 8, p. 1388-1411. ISSN 1530-8898.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BAYLIN, J., & WINNETTE, P. Working with Traumatic Memories to Heal Adults with Unresolved Childhood Trauma: Neuroscience, Attachment Theory and Pesso Boyden System Psychomotor Psychotherapy. Jessica Kingsley Publishers, 2016. ISBN 978- 1849057240.
- BOWLBY, J. Attachment. Attachment and loss: vol. 1. Loss. New York: Basic Books, 1969.
- BROWN, S.L., & BROWN, R.M. TARGET ARTICLE: Selective Investment Theory: Recasting the Functional Significance of Close Relationships. Psychological Inquiry. 2006, vol. 17, no. 1, p. 1-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- BUSHNELL, I. W. Mother's face recognition in newborn infants: Learning and memory. Infant and Child Development: An International Journal of Research and Practice. 2001, vol. 10, no. 1-2, p. 67-74.
Přejít k původnímu zdroji...
- BYERS-HEINLEIN, K., BURNS, T. C., & WERKER, J. F. The roots of bilingualism in newborns. Psychological science. 2010, vol. 21, no. 3, p. 343-348.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CAIRNS, K., & ATTACHMENT, T. Resilience: Therapeutic caring for children. London: BAAF, 2002.
- CAMPBELL, B. A., & SPEAR, N. E. Ontogeny of memory. Psychological review. 1972, vol. 79, no. 3, p. 215.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- COULON, M., GUELLAI, B., & STRERI, A. Recognition of unfamiliar talking faces at birth. International Journal of Behavioral Development. 2011, vol. 35, no. 3, p. 282-287.
Přejít k původnímu zdroji...
- DUNBAR, R. The social brain hypothesis and its relevance to social psychology. Evolution and the social mind: Evolutionary psychology and social cognition. 2007, p. 21-31.
- DUNBAR, R. I. (1998). The social brain hypothesis. Evolutionary Anthropology: Issues, News, and Reviews: Issues, News, and Reviews. 1998, vol. 6, no. 5, p. 178-190.
Přejít k původnímu zdroji...
- DUNBAR, R. I. Why Humans Aren't Just Great Apes. Issues in Ethnology and Anthropology. 2008, vol. 3, no. 3, p. 15-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- ELLIS, C. T., SKALABAN, L. J., YATES, T. S., BEJJANKI, V. R., CÓRDOVA, N. I., & TURK-BROWNE, N. B. Evidence of hippocampal learning in human infants. Current biology: CB. 2021, vol. 31, no. 15, p. 3358-3364.e4. Available from: https://doi.org/10.1016/j. cub.2021.04.072.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FELDMAN, R. Sensitive periods in human social development: New insights from research on oxytocin, synchrony, and high-risk parenting. Development and psychopathology. 2015, vol, 27, no. 2, p. 369-395.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FELITTI, V. J., ANDA, R. F., NORDENBERG, D., WILLIAMSON, D. F., SPITZ, A. M., EDWARDS, V., & MARKS, J. S. Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults: The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study. American journal of preventive medicine. 1998, vol. 14, no. 4, p. 245-258.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FIVUSH, R., HADEN, C., & REESE, E. The development of autobiographical memory. 2011.
Přejít k původnímu zdroji...
- GEE, D. G., GABARD-DURNAM, L. J., FLANNERY, J., GOFF, B., HUMPHREYS, K. L., TELZER, E. H., ... & TOTTENHAM, N. Early developmental emergence of human amygdala-prefrontal connectivity after maternal deprivation. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2013, vol. 110, no. 39, p. 15638-15643.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GHOSH, V. E., & GILBOA, A. What is a memory schema? A historical perspective on current neuroscience literature. Neuropsychologia. 2014, vol. 53, p. 104-114. DOI: 10.1016/j.neuropsychologia.2013.11.010.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GUNNAR, M. R., & REID, B. M. Early deprivation revisited: Contemporary studies of the impact on young children of institutional care. Annual Review of Developmental Psychology. 2019, vol. 1, p. 93-118.
Přejít k původnímu zdroji...
- HERMAN, J. P., & CULLINAN, W. E. Neurocircuitry of stress: central control of the hypothalamo-pituitary-adrenocortical axis. Trends in neurosciences. 1997, vol. 20, no. 2, p. 78-84.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HOWIESON, C., & SEMPLE, S. Guidance in Secondary Schools. 1996.
- JOHNSON, M. H., DZIURAWIEC, S., ELLIS, H., & MORTON, J. (1991). Newborns' preferential tracking of face-like stimuli and its subsequent decline. Cognition. 1991, vol. 40, no. 1-2, p. 1-19.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KANDEL, E. R. Psychiatry, psychoanalysis, and the new biology of mind. American Psychiatric Pub, 2008.
- KRINNER, L. M., WARREN-FINDLOW, J., BOWLING, J., ISSEL, L. M., & REEVE, C. L. The dimensionality of adverse childhood experiences: a scoping review of ACE dimensions measurement. Child Abuse & Neglect. 2021, 121, 105270.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LIEBERMAN, M. D. Social: Why our brains are wired to connect. Crown Publishers/ Random House. 2013.
- MASTROPIERI, D., & TURKEWITZ, G. Prenatal experience and neonatal responsiveness to vocal expressions of emotion. Developmental Psychobiology: The Journal of the International Society for Developmental Psychobiology. 1999, vol. 35, no. 3, p. 204-214.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOON, C. Prenatal experience with the maternal voice. In Early vocal contact and preterm infant brain development. Springer, Cham. 2017, p. 25-37.
Přejít k původnímu zdroji...
- NAZZI, T., BERTONCINI, J., & MEHLER, J. Language discrimination by newborns: toward an understanding of the role of rhythm. Journal of Experimental Psychology: Human perception and performance. 1998, vol. 24, no. 3, p. 756.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NELSON III, C. A., ZEANAH, C. H., & FOX, N. A. How early experience shapes human development: the case of psychosocial deprivation. Neural Plasticity. 2019.
Přejít k původnímu zdroji...
- OLSAVSKY, A. K., TELZER, E. H., SHAPIRO, M., HUMPHREYS, K. L., FLANNERY, J., GOFF, B., & TOTTENHAM, N. (2013). Indiscriminate amygdala response to mothers and strangers after early maternal deprivation. Biological psychiatry, 74(11), 853-860.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ORNSTEIN, P. A., & HADEN, C. A. Memory development or the development of memory?. Current Directions in Psychological Science. 2001, vol. 10, no. 6, p. 202-205.
Přejít k původnímu zdroji...
- PERRY, R. E., BLAIR, C., & SULLIVAN, R. M. Neurobiology of infant attachment: attachment despite adversity and parental programming of emotionality. Current opinion in psychology. 2017, 17, 1-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PESSO, A., BOYDEN-PESSO, D., & VRTBOVSKÁ, P. S. Úvod do Pesso Boyden System Psychomotor: PBSP jako terapeutický systém v kontextu neurobiologie a teorie attachmentu. Sdružení SCAN, 2009.
- RAZ, G., & SAXE, R. Learning in infancy is active, endogenously motivated, and depends on the prefrontal cortices. Annual Review of Developmental Psychology. 2020 Dec., vol. 15, no. 2, p. 247-68.
Přejít k původnímu zdroji...
- ROMBERG, A. R., & SAFFRAN, J. R. Statistical learning and language acquisition. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science. 2010 Nov., vol. 1, no. 6, p. 906-14.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ROSEMAN, M., DUNBAR, R. I., & ARZY, S. (2022). Processing of Different Social Scales in the Human Brain. bioRxiv, 2022-08.
Přejít k původnímu zdroji...
- RUTTER, M., ANDERSEN-WOOD, L., BECKETT, C., BREDENKAMP, D., CASTLE, J., GROOTHUES, C., ... & O'CONNOR, T. G. Quasi-autistic patterns following severe early global privation. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 1999, vol. 40, no. 4, p. 537-549.
Přejít k původnímu zdroji...
- RUTTER, M., KREPPNER, J., CROFT, C., MURIN, M., COLVERT, E., BECKETT, C., ... & SONUGA-BARKE, E. Early adolescent outcomes of institutionally deprived and non- deprived adoptees. III. Quasi-autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2007, vol. 48, no. 12, p. 1200-1207.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SAHLE, B. W., REAVLEY, N. J., LI, W., MORGAN, A. J., YAP, M. B. H., REUPERT, A., & JORM, A. F. The association between adverse childhood experiences and common mental disorders and suicidality: an umbrella review of systematic reviews and meta- analyses. European child & adolescent psychiatry. 2022, vol. 31, no. 10, p. 1489-1499.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SCHNEIDER, W., & PRESSLEY, M. Memory development between two and twenty. Psychology Press, 2013.
Přejít k původnímu zdroji...
- SHERIDAN, M. A., FOX, N. A., ZEANAH, C. H., MCLAUGHLIN, K. A., & NELSON III, C. A. Variation in neural development as a result of exposure to institutionalization early in childhood. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2012, vol. 109, no. 32, p. 12927-12932.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SHERIDAN, M.A. AND MCLAUGHLIN, K.A., 2020. Neurodevelopmental mechanisms linking ACEs with psychopathology. In Adverse childhood experiences (pp. 265-285). Academic Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- SQUIRE, L. R., & WIXTED, J. T. The cognitive neuroscience of human memory since HM. Annual review of neuroscience. 2011, vol. 34, p. 259. DOI: 10.1146/annurev- neuro-061010-113720.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TARULLO, A. R., & GUNNAR, M. R. Institutional rearing and deficits in social relatedness: Possible mechanisms and processes. Cognitie Creier Comportament. 2005, vol. 9, p. 329-342.
- TOTTENHAM, N. Neural meaning making, prediction, and prefrontal-subcortical development following early adverse caregiving. Development and psychopathology. 2020, vol. 32, no. 5, p. 1563-1578.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TOTTENHAM, N., Human amygdala development in the absence of species-expected caregiving. Developmental psychobiology. 2012 Sep., vol. 54, no. 6, p. 598-611.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TOTTENHAM, N., & SHERIDAN, M. A. A review of adversity, the amygdala and the hippocampus: a consideration of developmental timing. Frontiers in human neuroscience. 2010, 68.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TOTTENHAM, N., HARE, T. A., & CASEY, B. J. A developmental perspective on human amygdala function. The Guilford Press, 2009.
- TURK-BROWNE, N. B. Statistical learning and its consequences. The influence of attention, learning, and motivation on visual search Springer, New York, NY, 2012, p. 117-146.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TZOURIO-MAZOYER, N., DE SCHONEN, S., CRIVELLO, F., REUTTER, B., AUJARD, Y., & MAZOYER, B. (2002). Neural correlates of woman face processing by 2-month-old infants. Neuroimage, 15(2), 454-461.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ULMER-YANIV, A., SALOMON, R., WAIDERGOREN, S., SHIMON-RAZ, O., DJALOVSKI, A., & FELDMAN, R. Synchronous caregiving from birth to adulthood tunes humans' Social Brain. bioRxiv. 2020.
Přejít k původnímu zdroji...
- VORRIA, P., PAPALIGOURA, Z., DUNN, J., VAN IJZENDOORN, M. H., STEELE, H., KONTOPOULOU, A., & SARAFIDOU, Y. Early experiences and attachment relationships of Greek infants raised in residential group care. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2003, vol. 44, no. 8, p. 1208-1220.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.