Social Pathology and Prevention 2022, 8(2):11-22 | DOI: 10.25142/spp.2023.002
THE ASSOCIATION OF THE COVID-19 PANDEMIC WITH SOCIAL EXCLUSION OF THE SENIORS AND ITS IMPACT ON STUDIES AT THIRD AGE UNIVERSITIES
- 1 Univerzita Hradec Králové, Ústav sociálních studií
This article focuses on social exclusion of the seniors due to the Covid-19 pandemic and its impact on studies at third age universities. First part is dedicated to old age and the process of aging with the senior needs and their quality of life being described. The problem of social exclusion due to the Covid-19 pandemic is given attention afterwards, as well as free time activities of the seniors and the potential for further studies. All of that in the context of the Covid-19 pandemic.
Klíčová slova: Seniors, social exclusion, the Covid-19 pandemic, education, third age university
Vloženo: 5. prosinec 2022; Revidováno: 27. leden 2023; Přijato: 30. leden 2023; Zveřejněno: 20. říjen 2023 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- APA. Need [online]. Accessed 11th September 2022. Available from: https://dictionary. apa.org/need.
- BANU ASLAN, Y., & ÖZGÜR, Ö. Effect of loneliness and sociodemographic, health, COVID-19 pandemic-related factors on depression among older adults. Educational Gerontology. 2022, 49:1, p. 12-26, doi: 10.1080/03601277.2022.2065440.
Přejít k původnímu zdroji...
- BEDNAŘÍKOVÁ, I. E-learning a vzdělávání seniorů. In: Sedláček, J. &. Šafránková, H. (Eds.). Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2010. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010.
- BENEŠOVÁ, D. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. ISBN 9788074520396.
- ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., & ČEVELA, R. Úvod do gerontologie. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-2463-404-3.
- DUFFKOVÁ, J., URBAN, L., & DUBSKý, J. Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-123-6.
- GIDDENS, A. Sociologie: aktualizované a rozšířené vydání revidované Philipem W. Suttonem. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1.
- HARTL, P., & HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 9788073675691.
- JANIŠ, K., & SKOPALOVÁ, J. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247- 5535-9.
- KLIMCZUK, A., & TOMCZYK, L. Perspectives and Theories of Social Innovation for Ageing Population. Frontiers in Sociology. 2020, 5:6, doi: 10.3389/fsoc.2020.00006.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LIVEČKA, E. Úvod do gerontopedagogiky. Praha: Ústav školských informací, 1979.
- MPSV. Strategie sociálního začleňování 2021-2030 [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2020. Accessed 11th September 2022. Available from: https://www. mpsv.cz/strategie-socialniho-zaclenovani-2021-2030.
- MACKOWICZ, J., & WNEK-GOZDEK, J. Educational activity of seniors and their quality of life. International Journal of Mental Health & Psychiatry. 2018, 4:43, doi: 10.4172/2471- 4372-C1-008.
Přejít k původnímu zdroji...
- MÜHLPACHR, P. Geragog jako nová profese v procesu celoživotního vzdělávání [online]. Pedagogická orientace. 2002, 4, s. 96-101. Accessed 14th September 2022. Available from: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/8508/7657.
- MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. PÁVKOVÁ, J. et al. Pedagogika volného času. 3., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2002.
- PÁVKOVÁ, J. et al. Pedagogika volného času. 3., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2002.
- PETŘKOVÁ, A., & ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů: studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
- PŘIBYL, H. Lidské potřeby ve stáří. Praha: MAXDORF, 2015. ISBN 978-80-7345-437-1.
- RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC, L., & ŠEĎOVÁ, K. Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In: RABUŠICOVÁ, M., & RABUŠIC, L. (Eds.). Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
- SUCHÁ, J., & HOLMEROVÁ, I. Praktický rádce pro život seniora: trénink paměti, cvičení, aktivity, prevence nemocí. Brno: Edika, 2019.
- VENGLÁřOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory: příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Praha: Grada, 2007.
- VETEŠKA, J. a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011.
- WHO. WHOQOL: Measuring Quality of Life [online]. Accessed 11th September 2022. Available from: https://www.who.int/tools/whoqol.
- ZAVÁZALOVÁ, H., et al. Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum, 2001.
- ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.