Social Pathology and Prevention 23, 9(1):65-88 | DOI: 10.25142/spp.2023.005
VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S DIABETEM MELLITU 1. TYPU V MATEŘSKÝCH A ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE
- 1 Ostravská univerzita, pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky
Cílem příspěvku a realizovaného šetření bylo popsat aktuální možnosti vzdělávání, edukační realitu dětí a žáků základních škol s diabetem mellitu 1. typu z pohledu zákonných zástupců a identifikovat případné problematické otázky, které se vyskytují v rámci edukačního procesu dětí a žáků s DM 1. v mateřských a základních školách v České republice. Vzdělávání dětí s tímto závažným chronickým onemocněním přináší četná omezení a požadavky, zejména pak na změnu organizace výuky; a jako stěžejní se ukazují otázka odpovědnosti za monitorování hladiny cukru v krvi a aplikaci inzulinu, přístup školských zařízení k příjímání dětí s diabetem mellitu 1. typu, vnímání spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, a celkové vnímání podmínek vzdělávání dětí s diabetem mellitu 1. typu. Kvantitativně orientované studie přináší data získaná prostřednictvím elektronického online dotazníku distribuovaného zákonným zástupcům dětí z cílové skupiny zprostředkováním přímého odkazu, o kterém rodiče informovaly zapsané spolky sdružující rodiče dětí s diabetem mellitu 1. typu. Na základě výsledků lze konstatovat, že podmínky pro vzdělávání a přijímání dětí s diabetem mellitu 1. typu v České republice vykazují řadu variabilních zkušeností rodičů, a to v
několika oblastech – ať už se jedná o přístup při přijímání dětí do školských zařízení, využívání podpůrných opatření v podobě poradenských služeb nebo personální podpory, přičemž variabilita zkušeností zákonných zástupců je značně polaritní. Mohou z nich vyplývat rovněž určitá rizika jak pro pedagogy, tak pro vzdělávané děti. Pochopení těchto specifik a zvýšení informovanosti může napomoci sjednotit systém a přístup ve vzdělávání a eliminovat tak případná diskriminační rizika.
Keywords: diabetes mellitus 1. typu, dítě, žák, vzdělávání, podpůrná opatření, zdravotnické úkony ve vzdělávání, komplikace a kognitivní deficity u diabetu mellitu
Received: March 10, 2023; Revised: May 4, 2023; Accepted: May 24, 2023; Published: December 8, 2023 Show citation
References
- Derňarová, Ľ., Šantová, T., Cinová, J. a kol. (2016) Kvalita života dětí s diabetes mellitus 1. typu. Evropské pedagogické fórum 2016. Reflexe pedagogiky a psychologie. 2016, roč. VI., s.159-166. Magnanimitas. ISBN 978-80-87952-16-0.
- Lebl, J., Průhová, Š. & Šumník, Z. a kol. Abeceda diabetu. Maxdorf, 2018. ISBN 987-80- 7345-582-8.
- Kudlová, P. & Chlup, R. Pomůcky k aplikaci inzulinu. Medicina pro praxi [online]. 2006, 6, s. 298-301. [cit. 29.7.2022]. Dostupné z: https://www.medicinapropraxi.cz/pdfs/ med/2006/06/12.pdf.
- Obermannová, B. & Šumník, Z. Hypoglykémie u dětí s diabetem 1. typu prevence a terapie. Medical Tribune [online]. 20. 4. 2009. [cit. 1.8.2022]. Dostupné z https://www.tribune.cz/archiv/hypoglykemie-u-deti-s-diabetem-1-typu-8211-prevence-a-terapie/.
- Sdělení MŠMT a MZD k zajištění zdravotních služeb ve školách a školských zařízeních [online]. 21.11.2021. [cit. 1.8.2022]. Dostupné z: https://www.edu.cz/sdeleni-msmt-a-mzd-k-zajisteni-zdravotnich-sluzeb-ve-skolach-a-skolskych-zarizenich/.
- Šimáková, R. Změny exekutivních kognitivních funkcí u dospívajících s onemocněním diabetes mellitus 1. typu [online]. Olomouc, 2021 [cit. 2022-08-1]. Dostupné z: https:// theses.cz/id/lz46hb/. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Mareš, konzultant David Neumann.
- Šmahelová, A. Diabetes mellitus a poruchy kognice z pohledu diabetologa. ("Diabetes mellitus a poruchy kognice z pohledu diabetologa") Vnitřní lékařství [online]. 2017, 63(10), s. 717-720. Dostupné z: Vnitřní lékařství: Diabetes mellitus a poruchy kognice z pohledu diabetologa (casopisvnitrnilekarstvi.cz). DOI: 0.36290/vnl.2017.142
Go to original source... - Šumník, Z., Konečná, P., Venháčová, P., Neumann, D. "et al." Kompenzace diabetu 1. typu u českých dětí se dlouhodobě zlepšuje: data z národního registru ČENDA (2013- 2020). ("Kompenzace diabetu 1. typu u českých dětí se dlouhodobě zlepšuje: data ...") Czehc-Slovak Pediatrics [online]. 2022, roč. 77, č. 2, s. 64-71. [cit. 7.7.2022]. Dostupné z https://www.prolekare.cz/casopisy/cesko-slovenska-pediatrie/2022-2-3/kompenzace- diabetu-1-typu-u-ceskych-deti-se-dlouhodobe-zlepsuje-data-z-narodniho-registru- cenda-2013-2020-130559.
Go to original source... - Tůma, I. Diabetes mellitus a kognitivní funkce. Vnitřní lékařství [online]. 2007, roč. 53, č. 5, s. 486-488. [cit. 27.7.2022]. Dostupné z https://www.casopisvnitrnilekarstvi.cz/artkey/vnl-200705-0004_diabetes-mellitus-and-cognitive-impairments.php.
- Vehnáčová, J. & Vehnáčová, P. Akutní komplikace u diabetes mellitus 1. typu. Pediatrie pro praxi [online]. 2006, 1, s. 14-17. [cit. 27.7.2022]. Dostupné z https://www. pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2006/01/03.pdf.
- Vrlíková, D. & Mokáň, M. Diabetes mellitus 1. typu a autoimunita. Vnitřní lékařství [online]. 2005, roč. 51, č. 11, s. 1297-1302. [cit. 1.8.2022]. Dostupné z https://casopisvnitrnilekarstvi.cz/pdfs/vnl/2005/11/11.pdf.
- Vyhláška 27/2016 Sb. Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-27.
- Vyhláška 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků dostupný z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-55.
- Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004- 561.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.



