Social Pathology and Prevention 2015, 1(2):11-38 | DOI: 10.25142/spp.2015.010

COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOLS IN THE PREVENTION OF RISK BEHAVIOUR - SCHOOL PREVENTION METHODOLOGIST

Lucie Blaštíková1, Jitka Skopalová2, Jan Zelinka3
1 Mgr. Lucie Blaštíková, Pedagogical Faculty, Palacký University in Olomouc, Department of Pedagogy and Social Studies, Žižkovo nám. 5, 771 40, Olomouc, Czech Republic, lucka.blastikova@seznam.cz
2 doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D., Faculty of Public Policies, Silesian University in Opava, The Institute of Pedagogical and Psychological Sciences, Bezručovo náměstí 885/14, 746 01, Opava, Czech Republic, jitka.skopalova@fvp.slu.cz
3 Mgr. et Mgr. Jan Zelinka, Social Services Centre, Bratří Čapků 662, 783 91, Uničov, Czech Republic, zelijan@seznam.cz

The article deals with the issues of primary prevention of risk behaviour both on the theoretical and on the empirical plane. It focuses on the forms of manifestations of risk behaviour of second stage primary school pupils in selected schools of the Olomouc Region and on the methods and instruments which the schools use to prevent and address these manifestations. Under prevention, we understand the professional application of procedures to reduce the occurrence of and to prevent the spread of risk behaviour in schools and school facilities among children, pupils and students. These do not always connote specific interventions. Preventive measures can be understood as educational exposure to the development of positive social behaviour and communication, psychosocial skills and the leadership to an overall healthy lifestyle, accompanied by growing resistance to the negative phenomena which the pupils can and do encounter.

Klíčová slova: primary school, prevention of risk behaviour, school prevention methodologist

Zveřejněno: 1. září 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Blaštíková L, Skopalová J, Zelinka J. COMPETENCE OF PRIMARY SCHOOLS IN THE PREVENTION OF RISK BEHAVIOUR - SCHOOL PREVENTION METHODOLOGIST. Social Pathology and Prevention. 2015;1(2):11-38. doi: 10.25142/spp.2015.010.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Act no. 561/2004 on Preschool, Basic, Secondary, Tertiary Professional and Other Education (the Education Act). [online]. Accessed 12th November 2015. www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561.pdf.
  2. Act no. 563/2004 on Pedagogical Staff and on the Amendment to Some Other Acts. [online]. Accessed 12th November 2015. www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563.pdf.
  3. Adámková, T. (2012). Přístupy v primární prevenci. [Approaches in Primary Prevention]. In M. Miovský et al., Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování [Expository Dictionary of Basic Terms of Educational Prevention of Risk Behaviour] (pp. 121-125). Prague: Charles University in Prague & Togga.
  4. Binarová, I. (2008). Období dospívání, Období adolescence. [The Period of Maturing, The Period of Adolescence]. In J. Šimíčková-Čížková et al., Přehled vývojové psychologie [An Overview of Developmental Psychology] (pp. 101-118). Olomouc: Palacký University in Olomouc.
  5. Broža, J. (2008). Děti a mladiství. [Children and Juveniles]. In K. Kalina et al., Základy klinické adiktologie [Fundamentals of Clinical Addictology] (pp. 253-262). Prague: Grada Publishing Inc.
  6. Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. [The Classroom Climate and the Class Register]. Prague: Grada Publishing Inc.
  7. Čech, T. (2012). Prevence. [Prevention]. In M. Miovský et al., Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování [Expository Dictionary of Basic Terms of Educational Prevention of Risk Behaviour] (pp. 107-112). Prague: Charles University in Prague & Togga.
  8. Černý, M. (2010). Základní úrovně provádění primární prevence. [The Basic Level of Implementation of Primary Prevention]. In M. Miovský, L. Skácelová, J. Zapletalová, & P. Novák et al. Primární prevence rizikového chování ve školství [Primary Prevention of Risk Behaviour in Education] (pp. 42-43). Prague: SCAN Association, Charles University in Prague & Togga.
  9. Decree no. 72/2005 on the Provision of Counselling Services in Schools and School Counselling Facilities. [online]. Accessed 11st November 2015. www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-72.pdf.
  10. EURYPEDIA. European Encyclopedia on National Education Systems. (2015). Czech Republic. [online]. Accessed 24th September 2015. https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/mwikis/eurydice/index.php/Czech-Republic:Overview.
  11. Grecmanová, H. (2008). Klima školy. [School Climate]. Olomouc: Hanex.
  12. Kovářová, R., & Zezulková, E. (2013). Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. [Special Pedagogical Diagnostics in Practice]. [online]. Ostrava: University of Ostrava. Accessed 21st September 2015. http://1url.cz/3OW0.
  13. Kraus, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. [Basics of Social Pedagogy]. Prague: Portál.
  14. Kraus, B., & Poláčková, V. et al. (2001). Člověk - prostředí - výchova. [Human - Environment - Education]. K otázkám sociální pedagogiky. [On the Issues of Social Pedagogy]. Brno: Paido.
  15. Kupčík, O., & Skopalová, J. (2014). Klima třídy na 2. stupni základních škol z hlediska projevů rizikového chování ve třídě. [The Class Climate at Second Stage of Primary Schools in View of Risk Behaviour in the Class]. In PHD EXISTENCE 2014: Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech [Czech-Slovak psychological Conference (not only) for Postgraduates and about Postgraduates]. [DVD]. Olomouc: Palacký University.
  16. Lašek, J. (2001). Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. [Socio-Psychological Climate of School Classes and Schools]. Hradec Králové: Gaudeamus.
  17. Mareš, J., Průcha, J., & Walterová, E. (2003). Pedagogický slovník. [Pedagogical Dictionary]. Prague: Portál.
  18. Mertin, V. (2011). Individuální výchovný plan. [Individual educational plan]. [online presentation]. Accessed 2nd March 2015. www.zsrakovskeho.cz/files/media/individualni-vychovny-plan-4.4.2011.ppt.
  19. MEYS of the Czech Republic. (2001). Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2001-2004. [Strategy of the Prevention of Socially Pathological Phenomena Among Children and Youth in the Scope of the Ministry of Education, Youth and Sports for the Period 2001-2004]. [online]. Accessed 1st November 2015. www.msmt.cz/file/736711/.
  20. MEYS of the Czech Republic. (2005). Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na období 2005-2008. [Strategy of the Prevention of Socially Pathological Phenomena Among Children and Youth in the Scope of the Ministry of Education, Youth and Sports for the Period 2005-2008]. [online]. Accessed 1st November 2015. www.msmt.cz/file/7378_1_1/.
  21. MEYS of the Czech Republic. (2007). Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních (č.j. 20 006/2007-51 ze dne 16. 10. 2007). [Methodological Instruction of the Ministry of Education, Youth and Sports to the Primary Prevention of Socially Pathological Phenomena Among Children, Pupils and Students in Schools and Educational Establishments (no. 20 006/2007-51 from 16th October 2007)]. [online]. Accessed 1st November 2015. www.msmt.cz/file/8602_1_1/.
  22. MEYS of the Czech Republic. (2010). Metodické doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů (dále jen "žák) ve školách a školských zařízeních (č.j. 21291/2010-28). [Methodological Recommendation for Primary Prevention of Risk Behaviour in Children, Pupils and Students in Schools and Educational Establishments (no. 21291/2010-28)]. [online]. Accessed 1st November 2015. www.msmt.cz/uploads/Metodickedoporuceniuvodnicast.doc.
  23. MEYS of the Czech Republic. (2013). Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních (č.j. 22294/2013-1). [Methodological Instruction of the Ministry of Education, Youth and Sports in Addressing Bullying in Schools and Educational Establishments (no. 22294/2013-1)]. [online]. Accessed 1st November 2015. www.msmt.cz/uploads/Metodicky_pokyn_k_sikanovani.doc.
  24. MEYS of the Czech Republic. (2013a). Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018. [National Strategy for Primary Prevention of Risk Behaviour of Children and the Youth for the Period 2013-2018]. [online]. Accessed 1st November 2015. www.msmt.cz/file/20270.
  25. Miovský, M. (2010). Historie a současné pojetí primární prevence rizikového chování v České republice. [The history and the current concept of primary prevention of risk behaviour in the Czech Republic]. In M. Miovský, L. Skácelová, J. Zapletalová, & P. Novák et al., Primární prevence rizikového chování ve školství [Primary Prevention of Risk Behaviour in Education] (pp. 13-28). Prague: SCAN Association, Charles University in Prague & Togga.
  26. Miovský, M., Skácelová, L., Čabalová, L., Veselá, M., & Zapletalová, J. (2012). Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. [The Design of Recommended Minimum Prevention Program Structure for the Prevention of Risk Behaviour for Primary School]. Prague: Charles University in Prague & Togga.
  27. National Institute for Education, school counselling facilities and facilities for further education of teaching staff, the PPCF and prevention. (2013). Souhrnná závěrečná zpráva z dvouletého pokusného ověřování Individuálního výchovného programu (smlouvy s rodiči) (původně Individuální výchovný plán). [Two-Year Summary Final Report of the Experimental Verification of the Individual Educational Program (contract with parents) (Originally an Individual Educational Plan)]. [online]. Accessed 5th July 2015. www.msmt.cz/file/32875/.
  28. National Institute for Education. (2013). Certifikační řád pro hodnocení odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. [The Certification Procedure for the Evaluation of the Competence of Providers of Educational Programs of Primary Prevention of Risk Behaviour]. [online]. Accessed 10th November 2015. www.nuv.cz/uploads/Certifikacni_rad_web.doc.
  29. Paulík, K. (2004). Vývojová psychologie pro doplňující pedagogické studium. [Developmental Psychology for Supplementary Pedagogical Studies]. [online]. Ostrava: University of Ostrava, Pedagogical Faculty, Centre for Life-Long Education. Accessed 5th August 2015. www.osu.cz/fpd/cdv/dokumenty/vyvojova_psychologie.pdf.
  30. Petrová, A., & Plevová, I. (2012). Obecná psychologie. [General Psychology]. [online]. Olomouc: Palacký University in Olomouc, Pedagogical Faculty. Accessed 2nd March 2015. www.pdf.psych.upol.cz/files/soubory/studijni-materialy/plevova-petrova-obecna-psych.pdf.
  31. Prevence rizikového chování. [Prevention of Risk Behaviour]. [online]. Accessed 5th August 2015. www.prevence-info.cz/r-rizikove-chovani.
  32. Průcha, J. (2005). Česká pedagogická věda v současnosti: Pokus o pozitivní reflexi stavu. [Czech Pedagogical Science at Present: An Attempt at Positive Reflection of the Status]. Pedagogika, 55(3), pp. 230-247.
  33. Širůčková, M. (2012). Rizikové chování. [Risk Behaviour]. In M. Miovský et al., Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování [Expository Dictionary of Basic Terms of Educational Prevention of Risk Behaviour] (pp. 127-132) Prague: Charles University in Prague & Togga.
  34. Skácelová, L. (2003). Osobnost, dovednosti a techniky v primární prevenci. [The Personality, Skills and Techniques in Primary Prevention]. In K. Kalina, Drogy a drogové závislosti [Drugs and Drug Addiction] (pp. 329-332). Prague: The Government Office of the Czech Republic.
  35. Skácelová, L. (2010). Doporučené postupy a rady v modelových situacích pro oblast záškoláctví. [Recommended Practices and Tips in Model Situations for Truancy]. In M. Miovský, L. Skácelová, J. Zapletalová, & P. Novák et al., Primární prevence rizikového chování ve školství [Primary Prevention of Risk Behaviour in Education] (pp. 183-189). Prague: SCAN Association, Charles University in Prague & Togga.
  36. Skácelová, L. (2012). Metody v primární prevenci. [Methods in Primary Prevention]. In M. Miovský et al., Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování [Expository Dictionary of Basic Terms of Educational Prevention of Risk Behaviour] (pp. 93-97). Prague: Charles University in Prague & Togga.
  37. Skopal, O., Dolejš, M., & Suchá, J. (2014). Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. [Selected Personality Traits and Forms of Risk Behaviour in Czech Pupils]. [online]. Olomouc: Palacký University in Olomouc, Philosophical Faculty. Accessed 18th May 2015. http://1url.cz/u5CQ.
  38. Spurný, L. (2011). Zbytečný odborník anebo děvečka pro všechno?! [Unnecessary Expert or Maid-of-All-Work] Aneb pár slov o tom, kým by určitě neměl být školní metodik prevence… [Or a Few Words on Who a School Prevention Methodologist Definitely Should Not Be]. Prevence, 8(4), pp. 10-11.
  39. Štech, S. (2010). Školní socializace, disciplinace a prevence rizikového chování. [School socialization, disciplinace and prevention of risk behaviour]. In M. Miovský, L. Skácelová, J. Zapletalová, & P. Novák et al., Primární prevence rizikového chování ve školství [Primary Prevention of Risk Behaviour in Education] (pp. 145-152). Prague: SCAN Association, Charles University in Prague & Togga.
  40. Sýkora, P. (2010). Prevence drogových závislostí: kvalitní výchova v rodině. [Prevention of Drug Addiction: Quality Family Upbringing]. In M. Machalová et al., Dialógy o závislostech [Dialogues on Addiction] (pp. 41-61). Bratislava: TakeOff Advertising., Ltd.
  41. Team of Authors. (2006). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. [Core Curriculum Program for Primary Education - Annex Governing the Education of Pupils with Slight Mental Disabilities]. [online]. Accessed 1st August 2015. www.msmt.cz/file/10429_1_1/download/.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.