Social Pathology and Prevention 2016, 2(2):11-24 | DOI: 10.25142/spp.2016.009

INTERDISCIPLINARY CONTEXT OF SOCIAL DEVIATION PREVENTION IN SCHOOL ENVIRONMENT

Václav Bělík1, Stanislava Hoferková2
1 PhDr. Václav Bělík, Ph.D., Faculty of Education, University of Hradec Králové, Department of Social Pathology and Sociology, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, The Czech Republic, vaclav.belik@uhk.cz
2 Mgr. et Mgr. Stanislava Hoferková, Ph.D., Faculty of Education, University of Hradec Králové, Department of Social Pathology and Sociology, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, The Czech Republic, stanislava.hoferkova@uhk.cz

The article analyses the interdisciplinary context of social deviation prevention, particularly in school environment. The article first defines the concept of prevention, describing its possible definitions and classifications including its interdepartmental and interdisciplinary context. The authors focus on the delimitation of the issue of prevention in relation to pedagogy, as they perceive the issue of prevention as a pedagogical/socially pedagogical category. They also notice the overlap of the issue of prevention with other areas - psychology, sociology, medicine, criminology, poenology, addiction research and other branches. The article includes presentation of the results of a small study mapping the issue of prevention from the perspective of school prevention methodists.

Keywords: prevention, preventology, pedagogization of prevention, school, school prevention methodist

Published: September 1, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bělík V, Hoferková S. INTERDISCIPLINARY CONTEXT OF SOCIAL DEVIATION PREVENTION IN SCHOOL ENVIRONMENT. Social Pathology and Prevention. 2016;2(2):11-24. doi: 10.25142/spp.2016.009.
Download citation

References

  1. Abromaitienė, L. (2004). The Emerging aspects of children's social and educational problems in the new member states EU. Educationline, 1-18.
  2. Akční plán prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015-2018. [Action Plan for the Prevention of Domestic and Gender-based Violence for the Years 2015-2018]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.vlada.cz/cz/clenovevlady/pri-uradu-vlady/jiri-dienstbier/aktualne/vlada-schvalila-akcni-plan-prevencedomaciho-a-genderove-podmineneho-nasili-na-leta-2015-_-2018-126943/.
  3. Akční plány pro implementaci Národní strategie Zdraví 2020. [Action Plans for the Implementation of the National Strategy for Health 2020]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.mzcr.cz/verejne/dokumenty/akcni-plany-pro-implementacinarodni-strategie-zdravi-2020_10814_3016_5.html.
  4. Bělík, V. (2014). Pedagogika v prevenci, prevence v pedagogike [Education in Prevention, Prevention in Education]. In T. Raszková (ed.), Acta sociopathologica I. (pp. 7-20). Hradec Králové: Faculty of Education, University of Hradec Králové.
  5. Bělík, V. (2012). Rizikové chování a jeho prevence v terciárním vzdělávání pedagogů [Risk Behaviour and Its Prevention in Tertiary Education of Teachers]. Hradec Králové: Gaudeamus.
  6. Csémy, L., Hrachovinová, T., Starostová, O., & Čáp, P. (2013). Agresivní chování ve školách ČR z pohledu učitelů a žáků 2. stupně základních škol. [Aggressive Behavior in Schools in the Czech Republic from the Point of View of Teachers and Pupils of the 2nd Grade of Elementary Schools]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1411385464.pdf.
  7. Dulovics, M. (2012). Riziko vzniku mediálnych závislostí u žiakov základných a stredných škôl a možnosti ich prevencie z aspektu profesie sociálneho pedagóga. [Risk of Media Dependency in Primary and Secondary Schools and Possibilities of Their Prevention from Aspect of the Profession of Social Pedagogue]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  8. Emmerová, I. (2011). Aktuálne otázky prevencie problémového správania u žiakov v školskom prostředí. [Current Issues of Prevention of Problem Behaviour Among Pupils in the School Environment]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  9. Emmerová, I. (2012). Preventívna a sociálno-výchovná práca s problémovými deťmi a mládežou. [Preventive and Social-educational Work with Troubled Children and Youth]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  10. Foltová, L. (2012). Souvislost psychických potíží a rizikového chování adolescentů. [Relation between Psychological Problems and Risky Behaviour of Adolescents]. Česká a slovenská psychiatrie [Czech and Slovak Psychiatry], 108(2), 72-79.
  11. Geck, W. (1971). Promotionsordnungen und Grundgesetz [Promotion Orders and Constitution]. Köln: Annales Universitatis Saraviensis, Rechts-und wirtschaftswissenschaftliche Abteilung, H. 24.
  12. Hoferková, S., & Šimková, E. (2012). Systém prevence sociálněpatologických jevů ze strany veřejné správy. [Sociopathic Phenomena Prevention System from the Perspective of Public Administration]. Prevence úrazů, otrav a násilí [Prevention of Injuries, Intoxications and Violence], 8(1), 66-74.
  13. Kamarášová, L. (2012). Aktuálne problémy pri realizácii primárnej prevencie sociálnopatologických javov v školách. [Current Problems in the Implementation of Primary Prevention of Socio-pathological Phenomena in Schools]. Banská Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  14. Koncepce boje proti extremismu pro rok 2015. [Strategy on Struggling Extremism in 2015]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.mvcr.cz/clanek/extremismus-vyrocni-zpravy-o-extremismu-a-strategie-boje-proti-extremismu.aspx.
  15. Koncepce prevence a řešení problematiky bezdomovectví v ČR do roku 2020. [Strategy for Preventing and Tackling Homelessness in the Czech Republic until 2020]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.mpsv.cz/cs/16156.
  16. Kraus, B., & Bělík, V. (2011). Trendy preventivně výchovného působení v současné škole [Trends of Preventive Educational Activities in the Contemporary School]. Prevence úrazů, otrav a násilí [Prevention of Injuries, Intoxications and Violence], 7(1), 62-67.
  17. Kraus, B., & Hroncová, J. et al. (2010). Sociální patologie [Social Pathology]. Hradec Králové: Gaudeamus.
  18. Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. [Youth and Delinquency: Possible Causes, Structure, Programs to Prevent Youth Crime]. Prague: Portál.
  19. Miovský, M. et al. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. [Primary Prevention of Risk Behaviour in Schools]. Prague: SCAN Association.
  20. Národní strategie kybernetické bezpečnosti České republiky na období let 2015 až 2020. [The National Cyber Security Strategy of the Czech Republic for the Period 2015-2020]. [online]. Accessed 11 November 2015. https://www.govcert.cz/cs/informacni-servis/strategie-a-akcni-plan/.
  21. Národní strategie prevence násilí na dětech v ČR na období 2008-2018. [National Strategy to Prevent Violence against Children in the Czech Republic for the Period 2008-2018]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.vlada.cz/cz/ppov/rlp/dokumenty/strategie-prevence-nasili-na-detech/strategie-prevence-nasili-na-detech-59898/.
  22. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018. [National Strategy for Primary Prevention of Risk Behaviour of Children and Youth for the Period 2013-2018]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/skolstvi/prevence-soc-patologickychjevu/narodni-strategie-primarni-prevence-rizikoveho-chovani-deti-a-mladeze-naobdobi-2013 - 2018-62422/.
  23. Národní strategie protidrogové politiky na období 2010 až 2018. [National Drug Policy Strategy for the Period 2010-2018]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.vlada.cz/cz/ppov/protidrogova-politika/strategie-a-plany/narodni-strategieprotidrogove-politiky-na-obdobi-2010-az-2018-99404/.
  24. Niklová, M. (2012). Sociálny pedagóg ako odborník pre prevenciu sociálno-patologických javov a špecifiká jeho pôsobenia v školskom prostredí. [The Social Educator as a Professional for the Prevention of Socio-pathological Phenomena and the Specifics of His Tenure in the School Environment]. In J. Hroncová & I. Emmerová et al. Sociálny pedagóg v škole. Zborník z medzinárodného odborného seminára. [The Social Educator in the School. Proceedings of the International Expert Seminar] (pp. 97-110). Bánska Bystrica: Faculty of Education, Matej Bel University.
  25. Pelcák, S., Hoferková, S, & Bělík, V. (2015). Smysl pro soudržnost a adherence ke zdravému životnímu stylu u adolescent [Sense of Coherence and Adherence to a Healthy Lifestyle Among Adolescents]. Lifelong Learning - Celoživotní vzdělávání, 5(2), 73-80. Go to original source...
  26. Rizikové chování - prevence [Risk Behavior - Prevention]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.prevence-Prague.cz/index.php/rizikove-chovani-charakteristiky.
  27. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. [Pedagogical Dictionary]. Prague: Portál.
  28. Radimecký, J. et al. (2007). Prevence a adiktologie pro odborníky pracující v ústavní výchově a preventivně výchovné péči: učební podklady ke kurzu. [Prevention and Addictology for Practitioners Working in Institutional Care and Preventive Educational Care: Teaching Materials for the Course]. Prague: Adictology Clinic of the 1st Faculty of Medicine, Charles University and General University Hospital in Prague.
  29. Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011-2015. [Strategy for Struggle Against Social Exclusion for 2011-2015 Period]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.socialni-zaclenovani.cz/dokumenty/strategie-boje-proti-socialnimuvylouceni/.
  30. Strategie prevence kriminality v České republice na léta 2012 až 2015 [Crime Prevention Strategy in the Czech Republic for 2012-2015 Period]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.mvcr.cz/clanek/strategie-prevence-kriminality-na-leta-2012-2015.aspx.
  31. Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období 2009-2012. [Strategy of Prevention of Risk Behaviour Among Children and Youth]. Prague: Ministry of Education, Youth and Sport of The Czech Republic, 2009.
  32. Šenková, S. (2002). Latinsko-český, česko-latinský slovník. [Latin-Czech, Czech-Latin Dictionary]. Olomouc: Olomouc Publishing.
  33. Výzkum rizikového chování českých dětí v prostředí internetu 2013. [Research on Risk Behavior of Czech Children on the Internet in 2013]. [online]. Accessed 11 November 2015. http://www.e-bezpeci.cz/index.php/veda-a-vyzkum/700-s-kybersikanou-mazkusenost-vice-jak-51-procent-deti.
  34. Zavoralová, L. (2015). Prevence užívání návykových látek u žáků 2. stupně základní školy. [Preventing Substance Abuse Among Pupils of 2nd Level of Elementary Schools]. Bachelor thesis. (thesis supervisor: PhDr. Václav Bělík, Ph.D.) Hradec Králové: Faculty of Education, University of Hradec Králové.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.