Social Pathology and Prevention 23, 9(1):65-88 | DOI: 10.25142/spp.2023.005
VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S DIABETEM MELLITU 1. TYPU V MATEŘSKÝCH A ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE
- 1 Ostravská univerzita, pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky
Cílem příspěvku a realizovaného šetření bylo popsat aktuální možnosti vzdělávání, edukační realitu dětí a žáků základních škol s diabetem mellitu 1. typu z pohledu zákonných zástupců a identifikovat případné problematické otázky, které se vyskytují v rámci edukačního procesu dětí a žáků s DM 1. v mateřských a základních školách v České republice. Vzdělávání dětí s tímto závažným chronickým onemocněním přináší četná omezení a požadavky, zejména pak na změnu organizace výuky; a jako stěžejní se ukazují otázka odpovědnosti za monitorování hladiny cukru v krvi a aplikaci inzulinu, přístup školských zařízení k příjímání dětí s diabetem mellitu 1. typu, vnímání spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, a celkové vnímání podmínek vzdělávání dětí s diabetem mellitu 1. typu. Kvantitativně orientované studie přináší data získaná prostřednictvím elektronického online dotazníku distribuovaného zákonným zástupcům dětí z cílové skupiny zprostředkováním přímého odkazu, o kterém rodiče informovaly zapsané spolky sdružující rodiče dětí s diabetem mellitu 1. typu. Na základě výsledků lze konstatovat, že podmínky pro vzdělávání a přijímání dětí s diabetem mellitu 1. typu v České republice vykazují řadu variabilních zkušeností rodičů, a to v
několika oblastech – ať už se jedná o přístup při přijímání dětí do školských zařízení, využívání podpůrných opatření v podobě poradenských služeb nebo personální podpory, přičemž variabilita zkušeností zákonných zástupců je značně polaritní. Mohou z nich vyplývat rovněž určitá rizika jak pro pedagogy, tak pro vzdělávané děti. Pochopení těchto specifik a zvýšení informovanosti může napomoci sjednotit systém a přístup ve vzdělávání a eliminovat tak případná diskriminační rizika.
Klíčová slova: diabetes mellitus 1. typu, dítě, žák, vzdělávání, podpůrná opatření, zdravotnické úkony ve vzdělávání, komplikace a kognitivní deficity u diabetu mellitu
Vloženo: 10. březen 2023; Revidováno: 4. květen 2023; Přijato: 24. květen 2023; Zveřejněno: 8. prosinec 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Derňarová, Ľ., Šantová, T., Cinová, J. a kol. (2016) Kvalita života dětí s diabetes mellitus 1. typu. Evropské pedagogické fórum 2016. Reflexe pedagogiky a psychologie. 2016, roč. VI., s.159-166. Magnanimitas. ISBN 978-80-87952-16-0.
- Lebl, J., Průhová, Š. & Šumník, Z. a kol. Abeceda diabetu. Maxdorf, 2018. ISBN 987-80- 7345-582-8.
- Kudlová, P. & Chlup, R. Pomůcky k aplikaci inzulinu. Medicina pro praxi [online]. 2006, 6, s. 298-301. [cit. 29.7.2022]. Dostupné z: https://www.medicinapropraxi.cz/pdfs/ med/2006/06/12.pdf.
- Obermannová, B. & Šumník, Z. Hypoglykémie u dětí s diabetem 1. typu prevence a terapie. Medical Tribune [online]. 20. 4. 2009. [cit. 1.8.2022]. Dostupné z https://www.tribune.cz/archiv/hypoglykemie-u-deti-s-diabetem-1-typu-8211-prevence-a-terapie/.
- Sdělení MŠMT a MZD k zajištění zdravotních služeb ve školách a školských zařízeních [online]. 21.11.2021. [cit. 1.8.2022]. Dostupné z: https://www.edu.cz/sdeleni-msmt-a-mzd-k-zajisteni-zdravotnich-sluzeb-ve-skolach-a-skolskych-zarizenich/.
- Šimáková, R. Změny exekutivních kognitivních funkcí u dospívajících s onemocněním diabetes mellitus 1. typu [online]. Olomouc, 2021 [cit. 2022-08-1]. Dostupné z: https:// theses.cz/id/lz46hb/. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. Vedoucí práce Jiří Mareš, konzultant David Neumann.
- Šmahelová, A. Diabetes mellitus a poruchy kognice z pohledu diabetologa. ("Diabetes mellitus a poruchy kognice z pohledu diabetologa") Vnitřní lékařství [online]. 2017, 63(10), s. 717-720. Dostupné z: Vnitřní lékařství: Diabetes mellitus a poruchy kognice z pohledu diabetologa (casopisvnitrnilekarstvi.cz). DOI: 0.36290/vnl.2017.142
Přejít k původnímu zdroji...
- Šumník, Z., Konečná, P., Venháčová, P., Neumann, D. "et al." Kompenzace diabetu 1. typu u českých dětí se dlouhodobě zlepšuje: data z národního registru ČENDA (2013- 2020). ("Kompenzace diabetu 1. typu u českých dětí se dlouhodobě zlepšuje: data ...") Czehc-Slovak Pediatrics [online]. 2022, roč. 77, č. 2, s. 64-71. [cit. 7.7.2022]. Dostupné z https://www.prolekare.cz/casopisy/cesko-slovenska-pediatrie/2022-2-3/kompenzace- diabetu-1-typu-u-ceskych-deti-se-dlouhodobe-zlepsuje-data-z-narodniho-registru- cenda-2013-2020-130559.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tůma, I. Diabetes mellitus a kognitivní funkce. Vnitřní lékařství [online]. 2007, roč. 53, č. 5, s. 486-488. [cit. 27.7.2022]. Dostupné z https://www.casopisvnitrnilekarstvi.cz/artkey/vnl-200705-0004_diabetes-mellitus-and-cognitive-impairments.php.
- Vehnáčová, J. & Vehnáčová, P. Akutní komplikace u diabetes mellitus 1. typu. Pediatrie pro praxi [online]. 2006, 1, s. 14-17. [cit. 27.7.2022]. Dostupné z https://www. pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2006/01/03.pdf.
- Vrlíková, D. & Mokáň, M. Diabetes mellitus 1. typu a autoimunita. Vnitřní lékařství [online]. 2005, roč. 51, č. 11, s. 1297-1302. [cit. 1.8.2022]. Dostupné z https://casopisvnitrnilekarstvi.cz/pdfs/vnl/2005/11/11.pdf.
- Vyhláška 27/2016 Sb. Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-27.
- Vyhláška 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků dostupný z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-55.
- Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004- 561.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.